درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۴۷۵۶۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۳۲ : ۱۷ بازدید: ۹۸۴دیدگاه: ۰

یار روحانی و جهرمی در شورای عالی فضای مجازی چه می‌کند؟!

ابوالحسن فیروز آبادی، فردی که یک روز هم نباید در شورای عالی فضای مجازی بماند!

ابوالحسن فیروز آبادی، فردی که یک روز هم نباید در شورای عالی فضای مجازی بماند! اهمیت شورای عالی فضای مجازی بسیار بیشتر از یک یا دو وزارتخانه است که تا معرفی وزیر جدید برای آنها سرپرست تعیین می شود.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در سال های فعالیت دولت به اصطلاح تدبیر و امید، تمرکز بر خطاهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سابق یعنی محمد جواد آذری جهرمی، باعث شد که برخی از افراد تأثیرگذار فضای مجازی، مخصوصاً در حوزه های کلان مدیریتی و سیاستگذاری، زیر ذره بین رسانه ها قرار نگیرند و در یک حاشیه امن، مشغول کار خود باشند.

یکی از این افراد که نقش بسیار مهمی در سوء مدیریت فضای مجازی کشور داشته و متأسفانه هنوز هم با وجود روی کارآمدن دولت انقلابی، به کار خود ادامه می دهد، سید ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی است.

 فیروزآبادی، جزو افرادی بود که نام او به عنوان یکی از گزینه های تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت به اصطلاح تدبیر و امید مطرح شده بود. در همان سال 92 و بعد از رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای دولت یازدهم، نخستین تغییر علی‌ ربیعی وزیر اصلاح طلب و سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم، انتصاب فیروزآبادی به عنوان قائم مقام وزیر بود. (1) از سال 94 نیز او به عنوان دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی منصوب شد و همزمان تا پایان دولت یازدهم، همچنان به عنوان معاون علی ربیعی حضور داشت! (2) همچنین در سال 96 نیز – با حفظ سمت دبیری شورای عالی فضای مجازی- دوباره با پیشنهاد علی ربیعی، به مدت چهار سال به عنوان یکی از اعضایهيأت امناي سازمان تأمين اجتماعي و صندوق هاي تابعه تعیین شد. (3)

 

از سوی دیگر، فیروز آبادی را باید بخشی از یک پازل دانست. توضیح اینکه دو مسأله برجام و فضای مجازی، از جمله مسائل حساس و به تعبیری جزو نوامیس دولت روحانی محسوب می شدند که رئیس جمهور قبلی، تا آخرین روزهای کاری خود با استفاده از این دو موضوع، مردم را فریب داد و برای هیاهو و دو قطبی سازی به آن محتاج بود. بنابراین خیلی اهمیت داشت که چه کسانی سکان فضای مجازی کشور را به دست می گیرند. از این رو محمود واعظی(در دولت یازدهم)، آذری جهرمی( در دولت دوازدهم) و ابوالحسن فیروزآبادی، افراد مورد  اطمینان روحانی برای  این حوزه بودند. شخصیت روحانی، به گونه ای نبود که کسی را در جایگاه دبیری شورای عالی فضای مجازی قرار دهد که خلاف تفکرات او عمل کند. روحانی به دو مهره در وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی نیاز داشت تا مانند دو بال او را یاری کنند. در هر صورت، اداره فضای مجازی کشور و عملکرد 8 ساله دولت به اصطلاح تدبیر و امید در این زمینه نشان داد که  فضای مجازی کشور با مبانی دینی و گفتمان انقلاب، بسیار فاصله داشت. وضعیت فعلی فضای مجازی کشور نشان می دهد که بودن یا نبودن  شورای عالی فضای مجازی خیلی برای مردم و حتی بسیاری از خواص، ملموس نیست!

در کنار اینها، یکی از رفتارهایی که در این سال ها از فیروزآبادی دیده ایم، توجیه گری وضعیت فعلی فضای مجازی و در عمل، راه بازکردن برای امثال جهرمی ها بود. برای مثال، دبیر شورای عالی فضای مجازی، اسفندماه 99  در ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک که به صورت مجازی برگزار شد، ایران را جزو کشورهایی دانست که اینترنت صیانت شده دارند و در مورد اینترنت ایران به این مضمون گفت که: « اینطور نیست که اینترنت ایران رها باشد. اگر دسترسی  ]به محتوای فاسد[ وجود دارد به دلیل جنس این فضا است. اینکه امکان کنترل صد در صدی وجود داشته باشد به نظر می‌آید که موجود نیست»(4)

این در حالی است که دقیقاً چند روز بعد، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی سال 1400، درباره فضای مجازی فرمودند: « متأسفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایت‌های لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمی‌گیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت می‌کنند، [در حالی که] ما افتخار می‌کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد.» (5)


با توجه به اینکه شاهد روی کارآمدن دولت سیزدهم هستیم، شایسته است که در مناصب مهم کشور، از جمله در مورد دبیری شورای عالی فضای مجازی، فردی به کارگرفته شود که هم صاحب تفکرات مبتنی بر مبانی دینی و انقلابی بوده و از همه مهتر در مرحله اجرا نیز در مسیر گفتمان اصلاح طلبان و روشنفکران قرار نداشته باشد و با قلم درشت، خط بطلانی بر راه مسئولین قبلی فضای مجازی بکشد.

اهمیت شورای عالی فضای مجازی بسیار بیشتر از یک یا دو وزارتخانه است که تا معرفی وزیر جدید برای آنها سرپرست تعیین می شود. در این راستا از رئیس جمهور محترم تقاضا داریم که تا تعیین اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی و انتخاب دبیر جدید شورا، اجازه ندهد افرادی مثل فیروزآبادی که  نقش مهمی در نابودی  فضای مجازی کشور داشته اند، حتی برای یک روز هم بر مسند امور باقی بمانند!

علی کیخسروی


پی نوشت:

1) https://tn.ai/124667

2) https://drfirouzabadi.ir/%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%b3%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%a8%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b3%d9%86-%d9%81%db%8c%d8%b1%d9%88%d8%b2%d8%a2%d8%a8%d8%a7%d8%af%db%8c/

3) https://qavanin.ir/Law/TreeText/105504

4) https://www.aparat.com/v/GzRxB?playlist=875811

5) https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47576

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/34756کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب