درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۵۱۷۱۱۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۵۲ : ۱۳ بازدید: ۲۶۷۱دیدگاه: ۰

آمریکا، ناتو و روسیه علیه اوکراین

آمریکا، ناتو و روسیه علیه اوکراین هر روز که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد این بحران عمیق تر شده و زخمش بر پیکره اروپا و منطقه و جامعه بین‌المللی شدیدتر خودش را نشان می‌دهد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، هر روز که از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد این بحران عمیق تر شده و زخمش بر پیکره اروپا و منطقه و جامعه بین‌المللی شدیدتر خودش را نشان می‌دهد و از سوی دیگر بازی آمریکا و اروپا در این میان با ابزار تحریم‌های سنگین علیه روسیه و بمباران‌های تبلیغاتی- رسانه‌ای که با جنگ روانی همراه است؛ آتش جنگ را شعله ورتر کرده و بر شدت آن از سوی روسیه علیه اوکراین و مردم بی دفاع آن می‌افزاید.

 این روزها اوکراین به دلایل عدیده سیاسی و عدم تدبیر رییس‌­جمهور نالایق صهیونیستش و همچنین سیاستمداران منفعلش در بحرانی گرفتار آمده که منشأ آن اعتماد به غرب بوده است. آتشی که امروز دامن گیر اوکراین گردیده است نشانه خوش بینی بیش از حد به وعده‌های پوچ و توخالی آمریکا و اروپاییان متحد آمریکا بوده است و اعتراف رییس جمهور نالایق این کشور که غرب به وعده‌هاش در قبال اوکراین عمل نکرده است و او را و کشورش را در این بحران رها کرده و تنها گذاشته‌اند مؤید این نکته مهم است که هیچ گاه نباید به قدرت‌های استکباری تکیه داد و امید بست و به سخنان و وعده‌های توخالی بدون پشتوانه و تضمین آنان دل خوش نمود و پای میز مذاکره نشست و تسلیم خنده‌های فریبنده آنان شد و چوب حراج بر توانمندی دفاعی و هسته‌ای و منافع ملی کشور زد. حال و اوضاع این روزهای سخت اوکراین؛ حکایت همان ضرب المثل ایرانی ما می‌باشد که «خود کرده را تدبیر نیست»!.

امروز آتشی که در اوکراین شعله ور شده است و روسیه خواسته یا ناخواسته وارد این بازی خطرناک گردیده و در زمین آمریکا بازی می‌کند - و بنا به هر دلیلی دست به تجاوز و آدمکشی می‌زند- مسبب آن آمریکا است که با سیاست این جنگ را تدارک دیده و خودش را مبری از ورود به این معرکه نموده و از پشت، صحنه گردان این بحران و تجاوز گشته و با همان ژست ابرقدرتی و دموکراسی دروغین غربی برای اوکراین و مصایب اوکراین که خود مسبب همه مشکلات و دردسرهای این کشور می‌باشد اشک می‌ریزد تا خود را شریک درد مردم و اوکراین نشان دهد اما غافل از آن است که مردم اوکراین آمریکاییان را شناخته‌اند اما چه سود که دیر شناخته و اکنون گرفتار مطامع استکباری آمریکا شده‌اند و متاسفانه خسارت‌های سنگین مادی و معنوی امروز اوکراین که با دست تجاوزگر روسیه در حال رقم خوردن است؛ آینده اوکراین را به شدت در معرض خطر قرار داده که چه بسا بازگشت به دوران طلایی اوکراین به این سادگی امکان پذیر نباشد تا رشد، توسعه و شکوفایی آن در ظرف زمانی قابل قبولی محقق و رقم زده شود.

آن چه لازم است واضح و روشن در تبیین این جنگ و ریشه‌های آن تحلیل و واکاوی شود این نکته مهم است که مواضع نظام جمهوری اسلامی در این جنگ همان مواضع روشنگرانه رهبرمعظم انقلاب است که در روز سه شنبه10 اسفند ماه سال جاری در روز عید مبعث رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) بیان فرمودند و با قاطعیت اظهار داشتند: « ما با جنگ در هر کجای جهان مخالفیم. ما طرفدار توقف جنگ هستیم. ریشه جنگ در اوکراین سیاست فزون‌طلبی آمریکاست! برای توقف جنگ باید ریشه آن که آمریکاست را خشکاند.»

 در خصوص جنگ و تجاوز روسیه به کشور اوکراین نکاتی وجود دارد. این نکات از نگاه تیز بین کارشناسان و تحلیل گران دور نمانده که در ذیل به برخی از آن نکات اشاراتی خواهیم داشت:  

 

1- مطامع استعماری و استکباری آمریکا و ماجرای جویی‌های ناتو این جنگ و تجاوز ویرانگر را براروپای شرقی تحمیل نمود که قربانی این شرارت خباثت آمیز اوکراین و مردم این کشور هستند.

 

2- این جنگ دروغ بزرگ دیگری از قدرت‌های جهانی را آشکار کرد که آن‌ها اعتقادی به گفتمان و عصر تمدنی گفتمان ندارند و ساختن این حرف مهمل فقط فریب اذهان معلول و معلوم الحالی است که درک درست و روشنی از نیات پلید قدرت‌های استکباری جهان ندارند که اگر عاقل بودند و از عقل تحلیلگر برخوردار بودند در می‌یافتند عصر عصر هسته‌ای و توانمند شدن در عرصه دفاعی در جهت حفظ کشور و منافع ملی است چرا؟ چرایش امروز در نزد افکار دنیا مجسم است. اگر اوکراین توانمندی هسته‌ای خود را از بین نبرده بود و فریب وعده های آمریکا، انگلیس و روسیه را نخورده بود و این قدرت بازدارندگی را در اختیار داشت به طور قطع روسیه به خود اجازه نمی داد این گونه بیرحمانه و بنا به دلایل موجه و غیرموجه وارد جنگ با اوکراین شود و به حریم این کشور تجاوز نماید. مسلما اوکراین هسته‌ای با توانمندی بالای نظامی امروز دست و پا بسته نبود و با هر سیلی روسیه به او سیلی می‌زد و دیگر نیازی به عجز و لابه در نزد آمریکا و انگلیس و ناتو نداشت تا ملتمسانه منتظر کمک‌های به اصطلاح نجات بخش آنان باشد.

 

3- روسیه می‌گوید ما ناگزیر از جنگ با اوکراین گشتیم. جنگ هدف ما نبوده است. این جنگ خیلی برای ما دردناک است. سفیر روسیه[1] در تهران در مصاحبه منتشرشده روز یکشنبه 15 اسفند ماه سال جاری با روزنامه رسالت عنوان کرده است:« هدف اصلی ما از این عملیات در درجه اول دفاع از شهروندان روس و روس تبارهایی است که در آنجا زندگی می‌کنند و در درجه دوم ممانعت از عضویت اوکراین در ناتو است زیرا عضویت اوکراين در ناتو به معنی حضور این ائتلاف در مرزهای روسیه خواهد بود و این برای منافع ملی ما بسیار خطرناک است. ما بارها از آمریکا و غرب خواستیم تا این اختلافات و مشکلات را با گفت‌وگو حل کنیم اما آنها به حرف ما گوش نکردند. به اعتقاد من آنها بسیار علاقه‌مند بودند که این جنگ بین دو کشور دوست و برادر یعنی روسیه و اوکراین شروع شود. آنها صرفا دنبال ایجاد بهانه برای اعمال تحریم علیه روسیه بودند؛ اوکراین فقط یک بهانه بود.» آیا واقعا این دلایل می‌تواند مجوزی برای شروع جنگ و تجاوز باشد که پایان آن مشخص نیست. هرکشوری متجاوز باشد تاریخ  ثابت کرده است متجاوز در باتلاق تجاوز خود گرفتار خواهد آمد و چاره‌ای ندارد که روزی با خفت بازگردد و عقب نشینی نماید. البته این مصاحبه نکات بسیار قابل نقدی دارد که باید جداگانه به آن پرداخته شود که جای آن در این یادداشت نمی‌باشد.
 

4- کیست که نداند جنگ مصیبت است، کدورت و کینه آوراست، ویرانی، تخریب، قتل و کشتار و نابودی زیرساخت‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی را به همراه دارد. آیا روسیه اقدامی دیگر جز جنگ و تجاوز نمی‌توانست انجام دهد؟ چرا در این برهه حساس منطقه‌ای و بین‌المللی دست به چنین کاری زد؟ چرا   پیش تر دست به چنین جنگی نزده است؟ به راستی حل این مشکل از راه جنگ امکان پذیراست؟ و آیا مسیر دیپلماسی نمی‌توانست مانع این جنگ افروزی گردد تا برای جامعه جهانی آثار و تبعاتی نداشته باشد؟ البته هزاران سئوال و اما و اگر دیگر می‌توان برای این ماجرای تلخ مطرح نمود و همچنین پاسخ‌هایی را نیز ارائه کرد که توجیه گر اقدام روسیه در این زمینه باشد.
 

5- اما آن چه مهم است همان موضع بحق و سنجیده رهبری است که ایشان بیان فرمودند. ایران با جنگ در هر کجای جهان باشد مخالف است. ایران طرفدار توقف جنگ در همه نقاط جهان است. برای تحقق جهانی پر از صلح و آرامش و ثبات و امنیت و عدالت؛ اولا ریشه جنگ را که از سیاست فزون طلبی قدرت‌هایی چون آمریکا ناشی می‌شود باید سوزاند و ثانیا در این زمینه نیازمند مجامع پرقدرت مستقلی هستیم که خارج از سیطره قدرت‌ها باشند و حق وتویی در آن نداشته باشند. باید فکر مجامعی باشیم و آن‌ها را جایگزین سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل و دیگر جوامعی که تحت تأثیر قدرت‌های هستند نماییم. با این مجامع وابسته دارای وتو هرگز جهان و جهانیان روی خوش آرامش و صلح و امنیت و ثبات و عدالت را نخواهند دید و باید همچنان در دنیا شاهد جنگ و تجاوز قلدرها با بهانه و بی بهانه و بدون احترام به حقوق و قوانین نظام بین‌المللی به کشورها باشیم.
 

6- کشور اوکراین قربانی حماقت سیاستمدارانش، مطامع استکباری آمریکا و ناتو گشته است و تجاوز و جنگ روسیه نیز بر دامنه این بحران افزوده است و قطعا ادامه آن برای اوکراین، اروپا و جهان؛ آثار و تبعات سنگینی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی خواهد داشت و چه بسا در حین شگفتی و ناباوری نظامات فعلی در سطح بین‌الملل را برهم زند و نظامات جدیدی را تعریف و جایگزین نماید. در هر حال این روزها؛ آمریکا، ناتو و روسیه علیه اوکراین قدعلم کرده‌اند و هر یک به شیوه‌ای خاص کمر به نابودی اوکراین بسته‌اند.

 

 دکتر اسدالله افشار


 
پی‌نوشت:

[1] - «لوان جاگاریان» ۱۵ سال است که سکان سفارت روسیه در تهران را در دست دارد. جاگاریان دیپلماتی باسابقه و مسلط به زبان فارسی است و این روزها که کشورش درگیر جنگ در اوکراین است، مانند سایر سفرای روسیه در دیگر کشورها می کوشد مواضع کشور خود و دلایل این جنگ را تشریح و در کنار انبوه روایت‌های غربی از این جنگ اروپایی، روایتی روسی به مخاطبان ارائه کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/51711کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب