درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۲۰۷۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۵۳ : ۰۹ بازدید: ۱۴۲دیدگاه: ۰

لیبرالیسم جهانی در بحران

لیبرالیسم جهانی در بحران الکساندر دوگین فیلسوف سیاسی به اسپوتنیک گفت که لیبرالیسم به دنبال دهه‌ها هژمونی ایدئولوژیک جهانی به سمت "فاجعه" پیش می‌رود.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، الکساندر دوگین فیلسوف سیاسی به اسپوتنیک گفت که لیبرالیسم به دنبال دهه‌ها هژمونی ایدئولوژیک جهانی به سمت "فاجعه" پیش می‌رود.
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1370 ( 1991 ) به لیبرالیسم اجازه داد تا به عنوان ایدئولوژی بلامنازع و مسلط جهانی ظهور کند. با این حال، طی چندین سال گذشته، آینده این ایدئولوژی به طور فزاینده ای زیر سوال رفته است. تحولات پوپولیستی در ایالات متحده و اروپا نارضایتی فزاینده را از ناتوانی نهادهای لیبرال در مقابله با سیاست خارجی و شکست های اقتصادی آشکار کرد. در همان زمان، قدرت های نوظهور جدید مانند روسیه، چین و هند در میان دیگران شروع به ارائه جایگزین های ایدئولوژیک خود کرده اند.
دوگین گفت که لیبرالیسم هیچ راه حلی برای مشکلاتی که به ایجاد آن کمک کرده است ندارد - واقعیتی که به طور ضمنی توسط طرفداران خود ایدئولوژی پذیرفته شده است. او هشدار داد که تنها راه رو به جلو لیبرالیسم این است که اشتباهات خود را دو برابر کند.
"اگر نگاه آینده نگر در سینما و هنر ساخته شده توسط غرب لیبرال را در نظر بگیریم، حتی یک سناریوی مثبت نمی بینیم. همه چیز یک "مکس دیوانه" است، همه چیز آرماگدون - فاجعه اتمی ، فاجعه جوی، یا فاجعه زیست محیطی است." بنابراین، در تمدن لیبرال مدرن غربی، هیچ چشم‌انداز ممکن دیگری از آینده خارج از فروپاشی جهانی وجود ندارد. این نشان دهنده خلأ درونی لیبرالیسم است زیرا لیبرالیسم به عنوان یک نسخه فردگرایانه از اومانیسم آغاز شد، اما اکنون به فردگرایی ضد انسانی و فراانسانی نزدیک شده است.
او افزود : «این دقیقاً دستور کار سیاسی [جو] بایدن، کامالا هریس ، مترقیان امروزی در ایالات متحده است که آشکارا پساانسانی هستند.» آنها در تلاشند تا تاریخ، خانواده، جنسیت و انواع نهادهای سنتی را از بین ببرند. این فقط نوعی الزام سیاسی و ضروری برای نابودی بشریت است. بنابراین، این فاجعه [لیبرالیسم] است».


ظهور و سقوط لیبرالیسم
دوگین استدلال می‌کرد که لیبرالیسم از همان ابتدا «مسیری مبدل به سوی پرتگاه» بود، زیرا میل ذاتی‌اش برای از بین بردن همه اشکال هویت جمعی، مانند مذهب، خانواده و ملیت به نام فردگرایی بود.

او گفت: «آخرین چیزی که [لیبرال‌ها] باید انجام دهند این است که هویت انسانی را از  افراد بگیرند- دقیقاً به این دلیل که این آخرین شکل هویت جمعی است. به عنوان شاهدی بر جهان بینی فزاینده «ضد بشری» لیبرال ها، دوگین به محبوبیت فزاینده فراانسان گرایی اشاره کرد، جنبشی که از استفاده از فناوری های نوظهور برای بازسازی انسان ها و محیط زیست گرایی رادیکال در میان نخبگان غربی حمایت می کند.
به گفته فیلسوف روسی، لیبرالیسم پس از پایان جنگ سرد به سرعت تخریب خود را آغاز کرد . او توضیح داد که در طول قرن بیستم، رقابت ایدئولوژیک لیبرالیسم با کمونیسم و فاشیسم، آن را مجبور کرد تا با وعده آزادی بیشتر و استانداردهای زندگی بالاتر، حامیان بالقوه را به خود جلب کند. با این حال، فروپاشی نهایی دو ایدئولوژی اصلی رقیب آن یعنی کمونیسم و فاشیسم، به لیبرالیسم انحصار جهانی بر بازار روشنفکری اعطا کرد و هرگونه انگیزه ای را از آن برای ارائه آینده ای بهتر به طرفدارانش حذف کرد.
دوگین گفت: «اکنون می بینیم که بدون این آلترناتیوهای سیاسی، لیبرالیسم جهانی مدرن به یک دیکتاتوری محض تبدیل می شود - یک سیستم توتالیتر که ضرورت لیبرال بودن را بر تمام بشریت تحمیل می کند. «اگر لیبرال نباشید، محکوم به فنا و نابودی کامل هستید. بنابراین، لیبرالیسم که اکنون ماهیت توتالیتر خود را نشان می دهد، از تلاش برای جذاب بودن دست می کشد. در عوض خود را به طور جهانی تحمیل می کند بدون اینکه توضیح دهد چرا.
دوگین توتالیتاریسم لیبرالیسم غربی را از نزدیک تجربه کرده است. رسانه‌های اصلی سال‌ها از او به عنوان «خطرناک‌ترین فیلسوف سیاسی جهان» یاد می‌کنند. دوگین از یوتیوب ، جیمیل و آمازون حذف شده است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه او به خاطر نوشته هایش وضع کرده اند. در مرداد 1401 ( آگوست 2022 ) دریا، دختر 29 ساله دوگین در یک حمله بمب گذاری شده با خودرو که توسط سرویس های امنیتی اوکراین سازماندهی شده بود، به قتل رسید.
او گفت: "من به عنوان دشمن عمومی غرب در نظر گرفته می شوم و درک اینکه چرا اینقدر شیطانی، انتقاد و سرزنش شده ام، دشوار نیست." لیبرال‌ها نمی‌توانستند با من گفتگوی واقعی داشته باشند. آنها ترجیح می دهند مرا بکشند، همانطور که دخترم را کشته اند. وقتی مخالفان خود را می‌کشید به این معنی است که هیچ استدلال جدی علیه آنها ندارید زیرا خشونت سلاح احمق‌ها و ضعیف‌ها است»


رد افسانه‌های لیبرال
طرفداران لیبرالیسم معتقدند که هر کاستی که داشته باشد، ایدئولوژی آنها رقیبی برای ارتقای پیشرفت اقتصادی و تکنولوژیکی ندارد. آنها اصرار دارند که هیچ ایدئولوژی دیگری نمی تواند به استانداردهای بالای زندگی که توسط جوامع لیبرال قرن بیست و یکم به دست آمده است ببالد.
دوگین دو پاسخ به این استدلال ارائه کرد. نخست، او خاطرنشان کرد که همه «موفقیت‌های» اقتصادی لیبرالیسم با قهقرایی در سایر زمینه‌های کلیدی همراه بوده است - از جمله «تخریب فضای اجتماعی در جوامع غربی، تخریب فزاینده ذهن انسان، و کاهش فرهنگ فکری انسان به ساده‌گرایی واکنش ها.» او استدلال می‌کرد که این هزینه‌ها بیشتر از منافع اقتصادی است که لیبرالیسم به دست می‌آورد، زیرا غیرممکن است که جامعه‌ای بدون یک بافت اجتماعی قوی از رفاه پایدار برخوردار باشد.
ثانیاً، دوگین اشاره کرد که ادعاهای لیبرالیسم غربی مبنی بر برتری اقتصادی آشکارا نادرست است. از اواخر دهه 1350 ( 1970) چین با حفظ یک مدل سیاسی بسیار «غیر لیبرال»، رونق سریعی را تجربه کرده است. در مقابل، بسیاری از کشورهای در حال توسعه که از توصیه‌های موسسات مالی بین‌المللی به رهبری غرب پیروی کرده‌اند، بعد از چندین دهه رکود اقتصادی در هم شکسته شده ‌اند.
وی افزود: «وقتی تمدن غربی با افتخار اعلام می کند که ثروتمندترین جامعه در جهان است، این به سادگی درست نیست زیرا کشورهای دیگری با کیفیت زندگی بالا وجود دارند. اگر پایتخت روسیه، شهرهای بزرگ چین یا برخی از پایتخت های اسلامی شرقی را در نظر بگیرید، خواهید دید که استانداردهای زندگی آنها کمتر از غرب نیست. در عین حال، می توانید مکان هایی را در اروپای غربی یا ایالات متحده پیدا کنید که در وضعیت وحشتناکی قرار دارند. به عنوان مثال، دیترویت که با زوال کل جامعه روبروست و جمعیت معتاد به مواد مخدر که بطور گسترده در خیابان ها زندگی می کنند.


شورش چند قطبی علیه غرب لیبرال
دوگین مدعی شد که لیبرالیسم به تدریج سلطه ایدئولوژیک جهانی خود را از دست می دهد و روسیه به پیشروی این روند کمک می کند. او توضیح داد که اگرچه روسیه عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را برای محافظت از غیرنظامیان در دونباس و توقف گسترش ناتو در شرق آغاز کرد، درگیری به سرعت به یک مبارزه بزرگتر علیه برتری ژئوپلیتیک غربی تبدیل شد. دوگین استدلال می‌کند که تعقیب پیروزی، روسیه را وادار کرده است تا از «نیهیلیسم عمیق و ماهیت سمی نظام لیبرال غربی» جدا شود و «هویت تمدنی واقعی» خود را دوباره کشف کند.
او گفت: «ما در مقابل غرب نیستیم. بلکه ما در حال مبارزه با ادعای غرب بر جهانی بودن و معیار بودن هستیم.» ما در حال مبارزه با امتناع غرب از در نظر گرفتن این موضوع هستیم که فرهنگ، نظام سیاسی و جامعه روسیه را می توان بر اساس اصول کاملاً متفاوتی بنا کرد. غرب هیچ جایگزینی برای اصول خود نمی پذیرد و تا زمانی که همچنان از این نوع رفتار پیروی کند، ما هیچ شانسی برای توقف جنگ نداریم.
اما ما در این مبارزه تنها نیستیم زیرا چینی ها دیر یا زود با همین وضعیت روبرو خواهند شد. جهان آفریقا و جهان اسلام در مقابل این تهدید نژادپرستی غربی نیمه بیدار شده اند. آمریکای لاتین و هند نیز همینطور.» ما نوع بشر هستیم، ما اکثریت جهانی هستیم که نه علیه غرب، بلکه علیه نژادپرستی، هژمونی و ادعای جهانی بودن غربی مبارزه می کنیم. تا زمانی که این ادعای جهانی بودن غرب وجود داشته باشد، مبارزه ما ادامه خواهد داشت».

 

الکساندر دوگین
تارنمای اسپوتنیک گلوب
برگردان علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84207کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب