درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۸۴۵۹۶۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۳۵ : ۰۹ بازدید: ۱۰۶۲۶دیدگاه: ۰

افزایش خشونت علیه زنان در غرب

 افزایش خشونت علیه زنان در غرب خشونت علیه زنان - به ویژه خشونت جنسی - یک مشکل عمده بهداشت عمومی و نقض حقوق بشر زنان است. برآوردهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که در سراسر جهان از هر 3 نفر زن(30%) یک زن در سراسر جهان در طول زندگی خود مورد خشونت فیزیکی و/یا جنسی از طرف دوست صمیمی یا غیردوست قرار گرفته‌اند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، خشونت علیه زنان - به ویژه خشونت جنسی - یک مشکل عمده بهداشت عمومی و نقض حقوق بشر زنان است.

برآوردهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می‌دهد که در سراسر جهان از هر 3 نفر زن(30%) یک زن در سراسر جهان در طول زندگی خود مورد خشونت فیزیکی و/یا جنسی از طرف دوست صمیمی یا غیردوست قرار گرفته‌اند.

خشونت و تجاوز جنسی از مسائل مهم در ایالات متحده است. در حال حاضر در هر سال، میانگین تعداد افرادی که تحت تأثیر تجاوز جنسی (از جمله تجاوز جنسی) قرار می‌گیرند، تقریباً 463000 نفر است.

علاوه بر این، افراد بین 12 تا 34 سال در معرض خطر هستند. علاوه بر این، تا سال 1998، بیش از 17.5 میلیون زن در ایالات متحده قربانی تلاش یا تجاوز کامل شده‌اند.   

نکته دیگر این که 66٪ از قربانیان تجاوز جنسی بین  12 تا 17 ساله هستند. 34٪ از قربانیان زیر 18 سال هستند. قربانیان تجاوز جنسی زیر 12 سال سن دارند.  

برخی می‌گویند نه تنها روابط نامحدود بین زن و مرد در غرب گسترش یافته و باعث بی تفاوتی مردان از نظر جنسی گشته است بلکه این امر موجب شده،  اشتهای مردان 100 برابر شود و منجر به انواع مفاسد جنسی گردد  و همه مرزهای اخلاقی و انسانی را در هم شکند.

از سوی دیگر خبرهای تکان‌دهنده‌ای نیز از وضعیت اخلاقی جامعه آمریکا منتشر شده که در نهایت، منجر به جنایت می‌شود. در این گزارش آمده: «لباس تحریک‌آمیز یکی از عوامل جنایت‌های جنسی در آمریکاست.» این را جدیدترین تحقیقات روانشناسان آمریکایی نشان می‌دهد دو استاد دانشگاه آمريکا در جديدترين اثر خود از افزايش خشونت عليه زنان در دو دهه گذشته در آمريکاي لاتين خبر مي‌دهند.

«روزا ليندا فرگوسو» استاد دانشگاه کاليفرنيا و «سينتيا بجارانو» استاد دانشگاه نيومکزيکو در جديدترين اثر خود «ترور کردن زنان؛ زن کشي در آمريکا» به بررسي افزايش خشونت عليه زنان در دو دهه گذشته در آمريکاي لاتين مي‌پردازند.

به اعتقاد نويسندگان، در سال 1993 بيش از 600 زن و دختر کشته شده و بيش از هزار تن در مکزيک ناپديد شده‌اند. در همين دوره نيز خشونت عليه زنان در کشورهاي ديگري از جمله آرژانتين، کاستاريکا، گواتمالا و پرو روندي رو به افزايش داشته است.

کتاب «ترور کردن زنان» شامل داستان هاي شخصي از بستگان قربانيان و 23 مقاله است. «مارسلا لاگارده دي لوي ريوس» نماينده مجلس مکزيک از سال 2003 تا 2006 و رييس کميسيون ويژه زن کشي مکزيک مقدمه اين کتاب را نوشته است.

به گفته فرگوسو، آنان طرح اوليه نگارش کتاب را چهار سال پيش آغاز کرده اند و در تاليف آن از کمک طرفداران جنبش زنان، فعالان حقوق بشر، وکلا و حقوقدانان و استادان دانشگاه هاي آمريکاي لاتين وايالات متحده آمريکا بهره گرفته اند.

فرگوسو معتقد است که خشونت عليه زنان در آمريکاي لاتين ريشه در ساختار فرهنگي، اجتماعي و سياسي آمريکاي لاتين دارد. وي مي گويد: يکي ازعوامل خطر، ايدئولوژي ها و ايدئولوژي هاي دولتي است که ارزش زنان را ناچيز مي دانند.[1]
 

 براساس مقاله منتشرشده در سایت دفتر برنامه‌های عدالت وابسته به وزارت دادگستری آمریکا، میزان تجاوز جنسی در ایالات متحده از سال 1963 تا 1989 چهار برابر شده است و جنایات جنسی علیه دختران جوان به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است. در این بین سؤال مهم این مرکز این است که آیا تحریک از طریق لباس یکی از عوامل متعدد تجاوز و آزار است؟! روانپزشک آمریکایی به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد. اکثریت قابل‌توجهی از پاسخ‌دهندگان به یک نظرسنجی در 50 ایالت آمریکا از هر دو جنس معتقد بودند که آنچه یک زن جوان می‌پوشد ممکن است بر خطر جنایت بر او تأثیر بگذارد. آمریکا اگرچه خود را مهد آزادی می‌داند اما تعریف‌های ناهنجار از آزادی در این کشور منجر شده تا عواقب هولناک اجتماعی مترتب افراد این جامعه شود.[2]
 

واقعیت دنیای غرب برای زنان
نویسنده محترمی در یاداشت خود به این نکته مهم که حقیقتی انکارناپذیراست اشاره داشته است که؛ واقعیت دنیای غرب برای زنان از آنچه رسانه‌های غربی در این باره منعکس می‌کنند متفاوت است. این را می‌توان از جنبش‌هایی که هرازچند گاه برای پایان دادن به خشونت و قتل زنان در کشور‌های اروپایی اتفاق می‌افتد متوجه شد. اعتراضات و تظاهرات‌هایی که کمتر در بخش‌های خاورمیانه رسانه‌های جریان اصلی منعکس می‌شود و در مقابل این رسانه‌ها چهره تزئین شده زنان غربی در جایگاه‌های اجتماعی و سیاسی را برجسته‌سازی می‌کنند، اما در واقعیت زنان غربی همچنان از خشونتی شدید رنج می‌برند. خشونتی که در اشکال مختلف دامنگیر آنان شده و سالیان سال مبارزه آن‌ها برای به‌دست آوردن حقوق حداقلی همچون حق رأی را کمرنگ و کم اثر می‌کند.[3]
 

ارقام یک نظرسنجی درسراسراتحادیه اروپا نشان می دهد که: ازهر20 زن 15 ساله و بالاتردراتحادیه اروپا (EU) 1مورد تجاوز جنسی صورت گرفته است. یعنی حدود 9 میلیون زن. از هر 10 زن 15 ساله و بالاتر در اتحادیه اروپا 1 نفر خشونت جنسی را تجربه کرده است.
در سال 2021 در فرانسه گزارش شده است تجاوزاتی که در آن کشور صورت گرفته است ؛  31050 مورد مختص قربانیان زن بوده و 3937 مورد دیگرش مربوط به قربانیان مرد.
فرانسه بیشترین تعداد تجاوز جنسی را در سال جاری در میان کشورهای اروپایی ارائه کرده است و آلمان با 9797 زن و 761 مرد در رتبه دوم قرار دارد.
 

در سال 2020، بسیاری از کشورهای اروپایی شاهد تعداد بالایی ازموارد گزارش شده زن کشی بودند.زن کشی، که به قتل جنسی زنان و دختران اشاره دارد، نشان دهنده شدیدترین موارد خشونت علیه زنان است. در این سال تخمین زده می شود که 400 زن کشی در لهستان، 117 در آلمان، 102 در ایتالیا و 99 در مجارستان رخ داده است. [4]
 

«اساس فرهنگ غرب این است که زن باید در جامعه به عنوان یک محصول معرفی شود، چیزی که مردان     می توانند از آن استفاده کرده و بهره ببرند. ترویج لباس های غیرمتعارف هنجارشکن، گامی در این راستا است. در طول 100 یا 200 سال گذشته، خشونت علیه زنان صعودی و رو به افزایش بوده است و هیچگاه شاید سیر نزولی  و کاهشی آن نبوده ایم.  
 

آزادی جنسی و رفتارهای غیراصولی جنسی در غرب، تمایلات جنسی طبیعی و غریزی را مهار نکرده است. در گذشته آنها این ایده را ترویج می کردند که زن و مرد باید اجازه داشته باشند که روابط آزاد با یکدیگر داشته باشند تا تمایلات جنسی آنها کاهش یابد. بعداً مشخص شد که اتفاقی که می افتد برعکس است. هر چه زن و مرد در جامعه اجازه روابط آزادانه با یکدیگر داشته باشند، وضعیت ناشی از آن تمایلات جنسی را بیشتر می‌کند... با طلوع انقلاب اسلامی بود که این انقلاب خاطرنشان کرد نگاه غرب به زن دیدگاهی منحط، معیوب، گمراه‌کننده و نادرست است.
 

آماری که توسط گروه تحقیقاتی Statista در 28 فوریه 2023 منتشر شد، گسترش آزار جنسی علیه زنان را در کشورهای منتخب اروپایی در سال 2018 بر اساس جنسیت نشان می‌دهد. بر اساس داده های منتشر شده توسط Ipsos، 81 درصد از زنان سوئدی آزار جنسی را تجربه کرده اند، که 20 درصد بیشتر از آن چیزی است که پاسخ دهندگان مرد فکر می کردند. در دانمارک، درصد واقعی زنانی که آزار و اذیت را تجربه کرده اند، 49 درصد بیشتر از آن چیزی است که مردان تصور می کردند.
 

بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2019 انجام شد، 13 درصد از زنان در بریتانیا در معرض آزار و اذیت بصری و کلامی در محل کار مانند سوت زدن، حرکات بی ادبانه یا متلک قرار گرفته اند. امسال، یکی دیگر از انواع رایج آزار جنسی در محل کار در بریتانیا توسط زنانی گزارش شد که در محل کار در معرض پیشنهادات یا پیام‌های ناپسند با مفهوم جنسی قرار گرفتند.[5]
غرب به زن به عنوان یک کالا و ابزار نگاه می کند. در منطق، نگرش و سبک زندگی غرب، کرامت زن از بین رفته است.[6]


 خشونت علیه زنان در فرانسه
طبق آمار‌ها در کشوری همچون فرانسه هر سه روز یک زن بر اثر فشار و آزار جسمی همسر و شریک زندگی فعلی یا قبلی خود می‌میرد. براساس آمار رسمی فقط در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۱۴۶ زن در فرانسه به دلیل خشونت خانگی جان باختند که در مقایسه با سال قبل از آن افزایش نشان می‌داد. تارنمای فرانس ۲۴ در گزارش مبسوطی در این زمینه آورده است: دولت فرانسه در تلاش برای مبارزه با افزایش خشونت خانگی در این کشور برخی تدابیر اضطراری مانند بستن دستبند‌های الکترونیکی به افراد خاطی است. این طرح دسامبر سال ۲۰۱۹ تصویب و اجرایی شد.
 

طبق گزارش روزنامه فرانسوی لوفیگارو، ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی لوپریزین با ابراز تأسف از کشته شدن ۱۰۲ زن در سال۲۰۲۰ به دست همسر یا شریک زندگی فعلی یا سابق خود، تدابیر جدیدی را برای مقابله با این معضل اجتماعی اعلام کرد.
وی با اشاره به روند صعودی آمار خشونت‌های خانگی، از نیرو‌های امنیتی و پلیس این کشور خواسته تا رسیدگی به شکایات مربوط به خشونت‌های خانگی را نسبت به تمام جرائم دیگر از جمله، دزدی، قاچاق مواد مخدر و ... در اولویت دستور کار خود قرار دهند.
ژرالد درمنن تأکید کرد: با این حال بیش از۴۰۰ هزار مورد خشونت خانگی درسال گذشته ثبت شده و همچنین مداخله نیرو‌های پلیس ۴۵ مورد در ساعت گزارش شده است.
 

در سال ۲۰۱۳ سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) طی ۲۹ جلسه کمیته سازمان ملل در زمینه حذف تبعیض علیه زنان نگرانی خود را در خصوص خشونت علیه زنان در فرانسه ابراز کرد. این سازمان نگرانی خود را درباره خشونت گسترده علیه زنان در محافل خصوصی و در جامعه بیان کرد. در این گزارش تأکید می‌شود به رغم مقررات وضع شده خشونت علیه زنان همچنان رواج دارد.[7]
 

آزار جنسی زنان در پارلمان انگلیس
نویسنده گرامی یادداشت "خشونت علیه زنان در دنیای غرب ادامه دارد" به درستی یادآور می شوددر دیگر کشور‌های اروپایی هم وضع از این بهتر نیست. روزنامه گاردین درسال 1400 گزارش داد تقریباً تمام زنان جوان در این کشور مورد آزار جنسی قرار گرفته و بدتر از آن، اعتماد خود را به حل این معضل از سوی مقامات مسئول از دست داده‌اند. براساس این گزارش، ۹۷ درصد زنان بین ۱۸ تا ۲۴ سال مورد آزار جنسی قرار گرفته و هولناک‌ترآنکه ۸۰ درصد زنان از تمام گروه‌های سنی گفته‌اند که این معضل را درفضای عمومی تجربه کرده‌اند. همچنین آزار جنسی زنان در پارلمان انگلیس به عنوان نهاد قانونگذار نیز دو سال پیش خبرساز و منجر به استعفای چند نفر از اعضای دولت شد.[8]
 

این‌ها مصادیقی است که نشان می‌دهد دنیای غرب در برقراری آرامش و امنیت برای زنان موفق عمل نکرده است و با وجود تمام کنوانسیون‌ها، قوانین و مقررات موجود باز هم انگار یک جای کار می‌لنگد.
 

افشای آمار تکان‌دهنده خشونت جنسی علیه زنان در آمریکا
گزارش‌های متعدد از منابع داخلی آمریکا فاش می‌کند که مدعی‌ حقوق بشر در گستره جهانی و البته این روزها بیشتر حقوق بانوان، چه کارنامه سیاهی در حوزه برخورد با زنان دارد. از نگاه ابزاری به زن گرفته تا نگاه غیرهمسان در محیط کار و آمار خیره‌کننده آزار جنسی و تجاوز و...
 

یو اس ای تودی طی گزارشی  در این خصوص می نویسد: «هر 98 ثانیه یک نفر در آمریکا مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد. بر اساس گزارش شبکه ملی تجاوزهای جنسی، هرهشت دقیقه، هرقربانی که درآمریکا مورد تجاوز قرار می‌گیرد، یک کودک است.»
 

در گزارش مستند کیهان از وضعیت زنان در آمریکا آمده است: برخی از آمارها از وضعیت نامناسب زنان آمریکایی به تفکیک ایالت و شهر حکایت دارد. مثلا گزارش‌های منتشر‌شده در فلوریدا نشان می‌دهد که از هر 6 زن آمریکایی دست‌کم یک نفر در مقطعی از زندگی‌ خود مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. البته مردان هم از قربانیان خشونت جنسی بوده‌اند، بدین معنا که حدود 20 درصد از مردان خشونت جنسی غیر از تجاوز را تجربه کرده‌اند. کمی دقیق‌تر، بر اساس اداره تحلیل آمار فلوریدا، بیش از 10 هزار و 700 نفر در سال 2015 در شهر فلوریدا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و جالب‌تر آنکه تنها چهار هزار و 700 مورد از خاطیان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.نکات جالب دیگری در این مستند وجود دارد که یادآوری آن در سال 1402 خالی از لطف نمی باشد:
 

1- به گفته مرکز «تجاوزهای جنسی» که متمرکز بر همین آمار و ارقام است، زنان 18 تا 24 ساله که دانشجو هستند، سه برابر بیشتر از دیگر زنان خشونت‌های جنسی را تجربه کرده‌اند.
2- این گزارش از سوی (Know Project)منتشر شده، اطلاعاتی تکمیلی درخصوص وضعیت دانشگاه‌ها برای مردم جهان واضح و مشخص می‌شود. مثلا اینکه در این گزارش ذکر شده: «در دانشکده‌های آمریکایی، خطر تجاوز جنسی به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.[9]
3- در سال‌های اخیر، موارد تجاوزهای جنسی از دانشگاه‌های «هاروارد»، «استنفورد» و «بیلور» در سرفصل‌های اخبار بر پازدیدتر بوده است.
4- نکته تاسف‌بار اینکه، علی‌رغم افزایش آگاهی در مورد خشونت جنسی در دانشگاه‌های این کشور اغلب این تجاوزات و سوءرفتارها گزارش نمی‌شود.
5- تجاوزات جنسی گزارش شده از کمترین میزان 2 هزار و 356 مورد در سال 2009 به 7 هزار و 464 مورد در سال 2015 رسیده است.[10]
6- جدیدترین مطالعات نشان می‌دهد که 23 درصد از زنان در دانشگاه مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و این کمی بیشتر از یک نفر در میان 6 دختر دانشجو است.[11]
7- به گفته نشریه معتبر فوربس، حدود یک سوم از زنان زندانی در جهان در آمریکا بازداشت هستند. یعنی بیش از ۲۰۱ هزار زن زندانی در آمریکا وجود دارد که ۱۰ درصد ازجمعیت زندانیان در این کشور را تشکیل می‌دهد.[12]
 

 جمهوری اسلامی از مخالفانش عاقل‌تر است
آن چه در این یادداشت مطرح و مستند بیان شد گوشه ای از اوضاع نامساعد جامعه زنان در غرب بود و باید به حال آن کسانی که در اغتشاشات پاییزسال1401دل به چنین سرابی داده بودند تأسف خورد چرا که با شعاردروغین "زن، زندگی، آزادی" به دنبال برهم زدن امنیت روانی جامعه و تجزیه ایران بودند و برای تحقق آن از هیچ جرم و فساد و جنایت و فریب و دروغی، فروگذار نکردند و تا توانستند در جهت تحقق اهداف دشمنان ایران عزیزگام برداشتند اما به لطف خداوند و با توجه به مواضع حکیمانه رهبرمعظم انقلاب و درایت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور و هوشیاری مردم، این توطئه پیچیده هزارتوی آمریکا با متحدان اروپایی، عبری و عربی اش شکست خورد و حتی در سالگرد آن در 25 شهریورامسال نیز نتوانستند هیچ  برنامه و معرکه و آشوبی را تدارک و اجرا نمایند. و امروزبه اذعان تمام تحلیل گران منصف غربی؛ پروژه به انزوا کشاندن  ایران عزیز سربلند شکست خورده و کارنامه ننگین آمریکا و متحدانش با تمام هزینه های مادی گزاف و سنگین  که به صراحت به آن اعتراف کرده اند، سیاه تر از گذشته گشته و اسباب مضحکه جهانی آنان شده است.
 

جان کلام این که، ایران مقتدر امروز با امید نگاه به قله دارد و با وحدت و انسجام داخلی به آن خواهد رسید و این دشمن است که در موضع ذلت قرار گرفته و پس از یکسال با تمام تبلیغات روانی سنگین، متفرق و متلاشی شده اند و ائتلاف ساختگی آنان با طیف‌های مختلف اپوزیسیون فرو پاشیده تا جایی که در مواضع امروزشان علیه یکدیگر ناسزا گفته و به افشای ماهیت خودشان می پردازند و اختلافاتشان را علنی می نمایند و صریحا اعتراف می کنند جمهوری اسلامی از مخالفانش عاقل‌تر است.
 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت: 

   [1] - افزايش خشونت عليه زنان در غرب در کتاب "ترور کردن زنان؛ زن کشي در آمريکا" بررسي شد. پژوهشکده زن و خانواده.
   [2] - غوغای خشونت در آمریکا طی 5ماه 14600نفر با اسلحه کشته شدند. کیهان: دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402- شماره  23295.
   [3] - فرشجی؛ کبری. خشونت علیه زنان در دنیای غرب ادامه دارد. جوان آنلاین: 30 آبان ماه 1400. کد خبر: 1069668.
   [4] - منتشر شده توسط بخش تحقیقات Statista، 20 ژوئن 2023.
   [5] - منتشر شده توسط D. Clark، 17 فوریه 2020.
6-  Atta. Sara. Violence against women on rise in West. Translator: Asadollah Afshar.  Tehran Times (TT ). September 17, 2023 - 15:56.
[7] -  فرشجی؛ کبری. خشونت علیه زنان در دنیای غرب ادامه دارد. جوان آنلاین: 30 آبان ماه 1400. کد خبر: 1069668.
   [8] - همان.
   [9] - به نظر می‌رسد که دانشجویان دانشگاه به دلیل استفاده گسترده از مواد مخدر و الکل دچار ضعف هوشیاری شده و برخی معضلات جامع‌شناختی را به بار می‌آورند.
   [10] - زمانی که وزارت آموزش آمریکا از سال 2005 تا 2015 جرایم جنسی را در محدوده دانشگاهی مطالعه کرد، نتایج شگفت‌انگیز بود.
   [11] - با این وجود و به گفته این مرکز پژوهشی، همچنان بیشتر موارد سوء‌استفاده‌های جنسی گزارش نشده است.
   [12] - گزارش مستند کیهان از وضعیت زنان در آمریکا. کیهان: یکشنبه 27 آذر ماه 1401- شماره 23196.
  

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/84596کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب