درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۹۰۳۰۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۴۱ : ۱۷ بازدید: ۳۱۷دیدگاه: ۰

احیای داعش: سلاح آمریکا علیه محور مقاومت

احیای داعش: سلاح آمریکا علیه محور مقاومت آیا این تصادفی است که مهمترین سازمان تروریستی جهان درست در زمانی که ایالات متحده یک حمله چند جبهه‌ای به هژمونی خود در غرب آسیا را اداره می‌کند، احیا می‌شود؟ جالبتر اینکه اهداف داعش و واشنگتن دقیقاً یکسان هستند. منابع امنیتی عراق نسبت به احیای داعش در این کشور هشدار می‌دهند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آیا این تصادفی است که مهمترین سازمان تروریستی جهان درست در زمانی که ایالات متحده یک حمله چند جبهه‌ای به هژمونی خود در غرب آسیا را اداره می‌کند، احیا می‌شود؟ جالبتر اینکه اهداف داعش و واشنگتن دقیقاً یکسان هستند.

منابع امنیتی عراق نسبت به احیای داعش در این کشور هشدار می‌دهند که همزمان با اوج گیری عملیات مقاومت عراق علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه و با گسترش بی ثباتی منطقه‌ای ناشی از حمله نظامی اسرائیل به غزه می‌باشد.

با گذشت بیش از شش سال از اعلام پیروزی بر این سازمان تروریستی، گزارش‌های اطلاعاتی عراق اکنون نشان می‌دهد که هزاران جنگجوی داعش بدون آسیب و تحت حمایت نیروهای آمریکایی در دو منطقه غرب عراق ظاهر می‌شوند .

 

قطعه گم شده پازل

بر اساس گزارش های اطلاعاتی بررسی شده توسط نشریه کریدل، داعش در اوج خود شامل بیش از 35000 جنگجو در عراق بود که از این تعداد 25000 نفر کشته شدند، در حالی که بیش از ده هزار نفر به سادگی "ناپدید شدند. ”

همانطور که یکی از افسران یک سازمان اطلاعاتی عراق به  کریدل می گوید:

صدها داعشی در پایان سال 1396 ( 2017 ) به ترکیه و سوریه گریختند. پس از انتصاب عبدالله قارداش به عنوان رهبر داعش در سال 1398 ( 2019) پس از مرگ خلیفه ابوبکر البغدادی، خلیفه جدید شروع به بازسازی این سازمان کرد. و به پیروان خود دستور داد که به عراق بازگردند.

یک منبع امنیتی عراقی که اصرار دارد نامش فاش نشود، به  کریدل می‌گوید که ایالات متحده نقشی حیاتی در فعال کردن این تجاوزات مرزی  و عبور داعشی ها ایفا می‌کند:

این منبع امنیتی عراقی می افزاید: گزارش های تایید شده ای از انتقال جنگنده های آمریکایی شینوک از شرق سوریه به صحرای الانبار در غرب عراق و جبل حمرین در شرق این کشور وجود دارد .

منیر ادیب، محقق متخصص جنبش‌های اسلام‌گرا، سازمان‌های افراطی و تروریسم بین‌المللی، احتمال بازگشت داعش را پس از «ده‌ها حمله این سازمان در سوریه و عراق در چند هفته گذشته» که منجر به کشته شدن ده‌ها نظامی و غیر نظامی شد، تأیید می‌کند.

به گفته ادیب، «مشغول شدن جامعه بین‌الملل به جنگ غزه و روسیه و اوکراین به داعش فرصت داد تا صفوف خود را سازماندهی کند و در عین حال به حمایت لجستیکی داخلی و خارجی ادامه دهد ».

 

تولید و پناه دادن به تروریسم

دره حوران بزرگترین دره در نوع خود در عراق است که 369 کیلومتر از مرز عراق و عربستان تا رود فرات در نزدیکی شهر حدیثه در استان الانبار امتداد دارد.

گروه‌های تروریستی به دلیل زمین‌های بیابانی و دوری از مناطق شلوغ شهری از آن به عنوان پناهگاه امن استفاده می کنند.

حسن سالم نماینده پارلمان عراق خواستار آغاز عملیات نظامی برای پاکسازی دره حوران از وجود تروریست ها شده است. او به این نشریه   گفت که «هزاران داعشی در دره هستند که در اردوگاه‌های خصوصی تحت حمایت آمریکا آموزش می‌بینند» و خاطرنشان کرد که نیروهای آمریکایی «صدها داعشی از ملیت‌های مختلف را به این منطقه منتقل کرده‌اند ».

 

ارتباط اولیه ایالات متحده و داعش کاملاً واضح است: مؤسس و رهبران درجه دوم این گروه تروریستی از جمله زندانیان زندان کمپ بوکا در جنوب عراق بودند، یک مرکز بازداشت که توسط ارتش ایالات متحده اداره می شود. فهرست تروریست‌های گران‌قیمتی که توسط آمریکایی‌ها دستگیر و سپس آزاد شدند بسیار خارق‌العاده است: ابوبکر البغدادی رهبر داعش، ابوابراهیم الهاشمی القرشی جانشین او، ابومحمد العدنانی، ابومسلم الترکمانی، حاجی بکر، ابو عبدالرحمن البیلاوی، ابوایمن عراقی و غیره.

کمپ بوکا، که به سوء استفاده علیه بازداشت شدگانش معروف است، عناصر افراطی را گرد هم آورد، این فرمول را به مدت شش سال (2003-2009) به آرامی آماده نمود، سپس افراطیونی را که اکنون به خوبی  آموزش و جذب شبکه شده بودند را از بازداشتگاه  رها کرد.

مقامات مذهبی داعش حتی می گویند که از زمان حضور در زندان برای گرفتن نذر از زندانیان برای پیوستن به این گروه تروریستی پس از آزادی استفاده کرده اند .

اطلاعات آمریکا همچنین به طور غیرمستقیم از این سازمان تروریستی محافظت کرد و به کاروان های داعش اجازه داد تا بین شهرهایی که تحت کنترل آن بودند حرکت کنند.

 

داعش: سربازان پیاده آمریکا در جنگ منطقه‌ای

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در سخنرانی خود در 5 ژانویه هشدار داد که ایالات متحده از احیای داعش در منطقه حمایت می‌کند .

نکته مهم این است که این افزایش فعالیت‌های تروریستی در زمانی اتفاق می‌افتد که مقاومت لبنان درگیر نبرد امنیتی و نظامی با اسرائیل است که ممکن است هر لحظه به یک جنگ آشکار گسترش یابد. همچنین قابل توجه است که فعالیت مجدد داعش در لبنان، سوریه، عراق و ایران متمرکز شده است. یعنی در کشورهایی که از مقاومت فلسطین حمایت سیاسی، نظامی و لجستیکی می کنند .

در 14 دی ( 4 ژانویه) داعش رسماً مسئولیت دو بمب گذاری در شهر کرمان ایران را بر عهده گرفت. انفجارهای دوگانه تنها یک روز پس از کشته شدن صالح العاروری رهبر ارشد حماس در بیروت و دو روز پس از کشته شدن سید رضی موسوی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران ایران در دمشق صورت گرفت

منابع امنیتی در فرماندهی عملیات انبار این اطلاعات را تایید می کنند:

فعالیت محسوسی از سوی داعش در چند هفته پیش در غرب کشور ثبت شده است.

طنز ماجرا در اینجا این است که به نظر می رسد داعش هر بار که بغداد موضوع عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق را مطرح می کند، شتاب بیشتری به دست می آورد.

همچنین دیگر نمی توان تصادفی تلقی کرد که این گروه تروریستی اکنون در حال جمع آوری مجدد نیروهای خود برای هدف قرار دادن توانمندترین دشمنان منطقه‌ای واشنگتن و تل آویو یعنی محور مقاومت است.

هم افزایی فوق‌العاده بین آمریکایی‌ها و مهمترین گروه تروریستی جهان را دیگر نمی‌توان نادیده گرفت: اهداف آنها یکی هستند و داعش در حال حاضر درست زمانی وارد میدان شده است که واشنگتن در حال از دست دادن کنترل خود بر غرب آسیا می‌باشد.

 

16 ژانویه 2024
هیات تحریریه
تارنمای کریدل
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/90301کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب