درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/ایران شناسه: ۹۱۱۶۹۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۳۷ : ۱۹ بازدید: ۷۲۶۱دیدگاه: ۰

نسل کشی اسرائیل همچنان ادامه دارد!

نسل کشی اسرائیل همچنان ادامه دارد! هیچ عملی زشت تر از هدف قرار دادن غیرنظامیان، زیرساخت های غیرنظامی و تأسیسات پزشکی که آوارگان در آن پناه گرفته اند، با جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت قابل مقایسه نیست. رژیم اشغالگرقدس از زمان آغاز عمليات نظامي خود در نوار غزه بيش از چهار ماه پيش، مرتكب چنين اعمال نفرت‌انگيز و وحشيانه اي شده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، هیچ عملی زشت تر از هدف قرار دادن غیرنظامیان، زیرساخت های غیرنظامی و تأسیسات پزشکی که آوارگان در آن پناه گرفته اند، با جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت قابل مقایسه نیست.

 رژیم اشغالگرقدس از زمان آغاز عمليات نظامي خود در نوار غزه بيش از چهار ماه پيش، مرتكب چنين اعمال نفرت‌انگيز و وحشيانه اي شده است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات بی امان رژیم نامشروع اسرائیل به نوار غزه جان بیش از 28000 فلسطینی را گرفته است. بیشتر قربانیان زن و کودک هستند.

بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر زیرآوار گیر افتاده باشند و نیروهای فاشیستی اسرائیلی مانع از رسیدن آمبولانس ها و گروه‌های نجات به آنها شوند.

در مواجهه با ناکامی و انفعال جامعه بین‌المللی در توقف کارزار نسل‌کشی اسرائیل در غزه، این رژیم جرأت یافته است تا جنایات وحشیانه خود را در سرزمین‌های محاصره شده فلسطین ادامه دهد.

در حال حاضر، آخرین منطقه به اصطلاح امن باقی مانده در جنوب غزه به کانون تهاجم نظامی اسرائیل تبدیل شده است.

بیش از نیمی از جمعیت 2 میلیون و سیصد هزار نفری غزه پس از تهاجم ارتش جنایتکار غاصب اسرائیل به نوار غزه در7 اکتبر2023 ودستورتخلیه بخش های شمالی ومرکزی مناطق تحت محاصره غزه دررفح پناه گرفته اند.

آخرین گزارش های سازمان ملل نشان می‌دهد که حدود یک چهارم جمعیت غزه از گرسنگی رنج می‌برند و باقی نیز دچار سوء تغذیه هستند. همان گونه که در سطور بالا بیان شد حدود ۲۸ هزار فلسطینی در حملات و بمباران رژیم جعلی صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. همچنین شمار زخمی های این تجاوز به نزدیک ۶۸ هزار نفر رسیده است.  بمباران مکان‌هایی مانند مدارس و بیمارستان‌ها و... کماکان ادامه دارد.

اکثر مردم رفح در چادرهای ساخته شده از ورقه های پلاستیکی در کنار حوضچه های فاضلاب زندگی می‌کنند.

رژیم صهیونیستی سفاک به طور معمول مناطق به اصطلاح امن تعیین شده، از جمله رفح را که پیش از این که به آنان بگوید آن جا را تخلیه کنند،  بمباران نموده است.

در حال حاضر رفح آخرین پناهگاه غزه است.

این درحالی است که اسرائیل به عمق شهر خان یونس که کمتر از 10 مایلی از رفح فاصله دارد، فشار آورده است. ارتش خون ریز اسرائیل به یک مجتمع بیمارستانی درخان یونس به بهانه اینکه حماس درداخل آن فعالیت می کند بدون ارائه هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود حمله کرده است.

حملات هوایی اسرائیل نیز طی روزهای گذشته بسیاری از فلسطینیان را در رفح به شهادت رسانده است. ساکنان بی دفاع و بی پناه رفح اکنون از حمله زمینی اسرائیل که  به شهر نزدیک شده اند در وحشت بسر می برند.

روز جمعه 9 فوریه ( 20 بهمن1402)، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیرجانی رژیم کودک‌کش صهیونیستی به ارتش اسرائیل دستور داد تا برای تخلیه غیرنظامیان از رفح قبل از حمله زمینی پیش بینی شده آماده شوند.

دفتر نتانیاهو در بیانیه ای مدعی شد که چهار گردان حماس در رفح هستند. از زمان آغاز حمله به غزه در ماه اکتبر(2023)، رژیم کثیف منحوس نتانیاهو گفته است که هدفش از بین بردن حماس است. اکنون در این بیانیه آمده است که تحقق این هدف بدون انهدام گردان های ادعایی حماس در رفح که در نزدیکی مرز مصر است غیرممکن خواهد بود.

لازم به ذکراست چراغ سبز نتانیاهو درباره حمله به رفح با موجی از محکومیت جهانی مواجه گردید تا جایی که؛ کشورهای عربی بیانیه‌های تندی علیه این اقدام منتشر نمودند و حتی خواستار تشکیل جلسه فوری شورای امنیت شدند. سازمان ملل نگرانی عمیق خود را از دستور نتانیاهو برای حمله به رفح ابراز و اعلام نمود اکنون بیش از یک‌میلیون نفر در رفح در شرایط دشوار زندگی می‌کنند و حمله زمینی تمام‌عیار به آنجا «فاجعه بار» خواهد بود.

اتحادیه اروپا نیز نسبت به پیامدهای حمله به رفح، ان را فاجعه‌بار خوانده و نسبت به چنین نبردی هشدار داده است.  

نتانیاهو روشن نکرده است که ساکنان فلسطینی رفح با توجه به اینکه قبلاً در مرز مصر تحت فشار قرار گرفته اند، به کجا ممکن است بروند.

تنها نکته واضح این است که کابینه نتانیاهو به دنبال اخراج فلسطینی ها از سرزمین خودشان است. بدون شک اگر اسرائیل به بهانه هدف قرار دادن حماس حمله نظامی زمینی خود را به این شهر انجام دهد، هزاران غیرنظامی دیگر در رفح بطور فجیع و غیر انسانی، قتل عام خواهند شد.

«مارتین گولاندو» هم در گزارش دیگری برای سی‌ان‌ان نوشت که قطر روز یکشنبه (۲۲بهمن) با «شدیدترین عبارات» طرح اسرائیل برای عملیات زمینی در رفح را محکوم کرد و از شورای امنیت خواست تا «مانع» اسرائیل برای ارتکاب چنین «نسل‌کشی‌ای» شود. وزیر خارجه قطر از «فاجعه انسانی در شهر» خبر داد؛ همان شهری که صدها هزار آواره در آن زندگی می‌کنند. این کشور از شورای امنیت خواست «تا اقدامات ضروری برای جلوگیری از نیروهای اشغالگر اسرائیل به رفح و نسل‌کشی را انجام دهد.

«الکس استامبو» هم در گزارش دیگری در سی‌ان‌ان نوشت که نتانیاهو می‌گوید ارتش اسرائیل حمله به رفح را به زودی انجام خواهد داد و وعده داد که مسیری ایمن برای غیرنظامیان بگشاید؛ اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

 

گزارش‌ها، ابراز نگرانی‌ها و هشدارها

جنبش مقاومت فلسطین حماس هشدار داده است که هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح، مذاکرات تبادل اسرا را منتفی خواهد کرد.

وزارت امور خارجه عمان نیز در مورد پیامدهای حمله قریب الوقوع اسرائیل به رفح هشدار داده است.

این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: «ما نسبت به پیامدهای جدی ادامه اشغال در تجاوزات بی‌رویه آن در نوار غزه و برنامه‌های آن برای حمله به رفح هشدار می‌دهیم».

این بیانیه همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته است که «تدابیر مشخصی برای منصرف کردن اسرائیل از استکبار اتخاذ کند و آن را به آتش‌بس و باز کردن گذرگاه‌ها سوق دهد».

جیمی مک گلدریک، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، که برای ارزیابی وضعیت غزه به غزه رفته است، درباره حمله احتمالی اسرائیل به رفح ارزیابی کرده است.

او گفت: "مناطق امنی که اعلام شد دیگر امن نیستند. و اگر این افراد مجبور به حرکت شوند - کجا می‌توانند حرکت کنند؟ ما واقعاً از طبیعت وحشتناک جایی که هستیم می‌ترسیم بدتر شود."

دولت عربستان هم ضمن ابراز نگرانی شدید خواستار برگزاری جلسه شورای امنیت شده است.

سی‌ان‌ان هم در گزارش دیگری نوشت، چراغ سبز نتانیاهو به ارتش برای حمله به رفح باعث شد محمود عباس برای دیدار با امیر قطر به این کشور برود تا درباره نقش تشکیلات خودگردان در آینده غزه مشورت کند.

«جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا» هم به دیگر رهبران جهان پیوست و اعلام کرد که حمله اسرائیل به رفح «منجر به فاجعه بشری غیرقابل توصیفی می‌شود.»

دکترآلیس روتچیلد، پزشک و فیلم‌سازکه بر جنگ اسرائیل و فلسطین متمرکز است، می‌گوید: جنگ فعلی تاثیری عمیق و پایدار بر روح و روان کودکان خواهد گذاشت.[1] گزارش‌ها حاکی است که بیرون کشیدن نیروهای اسرائیلی از غزه و حرکت آنها به سوی رفح نشان می‌دهد که این منطقه چقدر ویران شده و چقدر خرابی به بار آمده است.

در ایالات متحده، رشیده طلیب، نماینده کنگره، خواستار توقف حمایت کاخ سفید از اسرائیل شده است.

او در X نوشت: بیش از 1.5 میلیون آواره فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند و اکنون تهدید به حملات می‌شوند. جایی برای رفتن آنها باقی نمانده است. چه زمانی برای پایان دادن به حمایت از نسل کشی نتانیاهو کافی است؟»

سناتور برنی سندرز در سخنرانی خود در مجلس سنای ایالات متحده نیز کنگره را به دلیل ارسال 14 میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل مورد انتقاد قرار داد.

 

کنوانسیون چهارم ژنو و نسل کشی اسرائیل

 با افزایش ترس از حمله اسرائیل به رفح ، قوانین بین المللی با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی و شدت قساوت آنان در نوار غزه که در حقیقت نسل کشی علیه بشریت می باشد  را مورد توجه قرار می دهد.

طبق ماده 33 کنوانسیون چهارم ژنو ، مجازات جمعی به وضوح طبق قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است و هیچ استثنائی مجاز نیست.

براساس این ماده از کنوانسیون چهارم ژنو ، اسرائیل به طور غیرقانونی همه ساکنان غزه را صرف نظر از این واقعیت که گروه مقاومت در حال مبارزه با اشغال و به دنبال آزادسازی سرزمین فلسطین است به دلیل انتقام از حماس مجازات می کند.  

طبق ماده 147 کنوانسیون چهارم ژنو، نقض شدید کنوانسیون شامل اعمال خاصی است که در صورت ارتکاب علیه اشخاص یا اموال مورد حمایت کنوانسیون انجام می شود، مانند: قتل عمد، وارد کردن عمدی آسیب شدید یا صدمه جسمانی یا نقص سلامتی، تخریب و غصب اموال به نحوی که اقدام جنگی در مقیاس وسیع موجه نباشد و غیرقانونی و خودسرانه انجام شده باشد.

داشتن حیات و سلامت جسمانی حق اساسی ای به شمار می رود که به وسیله ماده سه کنوانسیون ژنو مصوب 12 اوت 1949 میلادی تضمین شده است. حقوق بین الملل بشردوستانه مبتنی بر تمایز میان غیرنظامیان و نظامیان و این اصل در ماده 48 تصریح شده است.

در پروتکل‌های الحاقی ماده سه موارد زیر بیان شده است:

عملیات فقط ممکن است علیه اهداف نظامی انجام شود. جمعیت ها و افراد غیرنظامی باید از حمایت کلی برخوردار باشند؛ بنابراین جمعیت و افراد غیرنظامی نباید مورد حمله، اعمال یا تهدید به خشونت قرار گیرند.

حملات شدید خودسرانه ممنوع است. بمباران منطقه ای به شیوه ممنوعه جزو حملات شدید خودسرانه به شمار می رود. هر حمله ای (بمباران هوایی یا سایر حملات) که چندین هدف نظامی جداگانه و کاملاً متمایز را در داخل شهر، شهرک، روستا یا مکان های دیگر با تمرکز بر غیرنظامیان هدف قرار دهد، به عنوان هدف نظامی شناخته می شود و حمله تصادفی و بدون اطلاع قبلی به آنجا ممنوع است.

 

حملات بازدارنده علیه غیرنظامیان ممنوع است. حملاتی نیز که اصل تناسب را نقض می‌کنند، حملاتی که انتظار می‌رود به جان باختن غیرنظامیان یا مجروح شدن آنها یا آسیب دیدن وسایل غیرنظامیان منجر شود، ممنوع است.

این ماده نشان می دهد که جنایات جنگی اسرائیل علیه فلسطینی ها کاملاً واضح است زیرا حملات غیرقابل تفکیک رژیم از ماه اکتبر2023 تعداد زیادی از غیرنظامیان را در غزه کشته و بسیاری از ساختمانهای مسکونی را نابود کرده است.[2]

کنوانسیون پیشگیری ومجازات جرم نسل کشی(CPPCG) یا کنوانسیون نسل کشی،همچنین یک پیمان بین المللی است که نسل کشی را مجازات می کند.

طبق ماده دوم کنوانسیون ، نسل کشی جرم و جنایتی است که با هدف نابودی یک گروه ملی ، قومی ، نژادی یا مذهبی ، به طور کامل یا جزئی انجام شده است.

 بدون شک، تعریف نسل کشی دقیقاً همان کاری است که اسرائیل در غزه انجام داده است.

علاوه بر این ، به نظر می رسد اسرائیل در حال نقض دستورات صادر شده توسط دیوان بین المللی دادگستری است که رژیم را ملزم به انجام اقدامات فوری برای حمایت از حقوق فلسطینی ها و متوقف کردن کلیه فعالیت هایی که می تواند نسل کشی باشد ، انجام می دهد.[3]

اسرائیل نه تنها به حكم ICJ كه در اواخر ماه گذشته صادر شده بود ، چشم بسته است ، بلكه اعتصابات مرگبار خود را در غزه نیز افزایش داده است.

امواج شوک از جنگ نسل کشی اسرائیل در غزه در سراسر غرب آسیا گسترش یافته است. بسیاری از مردم در کشورهای سراسر منطقه ابراز خشم خود را از قساوت های رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند.

 

سراسر جهان؛ صحنه اعتراضات ضد اسرائیلی

شهرهای دیگر در سراسر جهان ، از جمله در ایالات متحده و انگلیس نیز صحنه اعتراضات ضد اسرائیلی در طی چهار ماه گذشته بوده‌اند.

علاوه براین، مقامات عالی رتبه از سراسر جهان، جنایات مرگبار و کشنده اسرائیل را در غزه محکوم کرده اند.

ایالات متحده و برخی از متحدین غربی آن از جمله انگلیس ، آلمان و فرانسه ، که از حامیان و متحدین اسرائیل هستند، از ادامه جنگ رژیم صهیونیستی و قتل عام آنان در رفح ابراز نگرانی کرده اند.

رئیس جمهور آمریكا ، جو بایدن ، رفتار اسرائیل را در جنگ غزه "خود سرانه" خوانده و از رژیم خواسته است كه گرسنگی، رنج و كشته شدن غیرنظامیان را متوقف كند. وی به تازگی وزیر امور خارجه خود آنتونی بلینکلن را به غرب آسیا فرستاده تا درآنجا با مقامات عرب و اسرائیلی برای ایجاد آتش بس ملاقات و گفتگو نماید.

اما نه انتقادات بایدن و نه تور بلینکلن نتوانست اسرائیل را به سمت متوقف کردن مبارزات جنگی کشنده خود در غزه سوق دهد.

کارشناسان در تحلیل خود پس از سفر وزیر خارجه آمریکا ابراز داشته اند؛ شاید در طول عمر سیاسی اسرائیل طی 75 سال گذشته، اینقدر روابط آمریکا با اسرائیل تیره نبوده و آخرین سفری که آنتونی بلینکن به اسرائیل داشته با پذیرایی بسیار سرد و شاید غیردوستانه مقامات اسرائیلی مواجه گشته است، به طوری که سر میز، نتانیاهو به بلینکن نگاه نمی‌کرد و این سردی روابط نتیجه نافرمانی‌های اسرائیل از پیشنهادهای آمریکاست.

درحال حاضر، علی رغم اعتراض بین‌المللی و موضع واشنگتن، اسرائیل همچنان مرتکب جنایات در غزه می‌شود. این امر به این دلیل است که ایالات متحده از اسرائیل انتقاد می کند اما اقدامات آن دقیقاً برعکس است. واشنگتن تصمیم گرفته است با حمایت های عظیم نظامی، مالی و دیپلماتیک خود از اسرائیل همچنان پشتیبانی نماید؛ و لذا جامعه جهانی معتقد است که اگر بایدن خواستار حمایت از غیرنظامیان در غزه می باشد امری تبلیغاتی و چیزی غیر از ریختن اشک تمساح نیست! و البته سایرکشورهای غربی مانند انگلیس، آلمان و فرانسه تقریباً یک رویکرد مشابه را همسو با آمریکا اتخاذ کرده اند.

ایالات متحده و سه کشور اروپایی فوق الذکر گاهی اوقات سناریوی پلیس خوب و پلیس بد را برای تبرئه خود در میان اعتراضات عظیم عمومی در مورد حمایت بی بدیل خود از اسرائیل اجرا می کنند.

به طور خلاصه، برخی ازکشورهای غربی به رهبری ایالات متحده به اسرائیل "چک سفید امضا" برای نسل کشی خود به غزه داده اند.[4]

جان کلام این که تا با نتانیاهوجانی قاتل ورژیم جعلی نامشروع کودک کش صهیونیستی برخورد جدی بین‌المللی صورت نگیرد و تا کشورهای عربی وارد میدان نشوند ما باید منتظر هر روزه نسل کشی در جای جای فلسطین باشیم؛ دیروز غزه بود و امروز رفح و فردا... و این ماجرا متأسفانه با گستاخی صیهونیست ها ادامه خواهد داشت.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - واکنش جهانی به عملیات رفح. دنیای اقتصاد: دوشنبه 23  بهمن ماه 1402- شماره 5946.

[2] - رژیم صهیونیستی کنوانسیون چهارم ژنو را ژوئیه 1951 میلادی امضا کرد، بنابراین توافقنامه مذکور و مفاد آن درباره سرزمین‌های اشغال شده از سوی رژیم صهیونیستی پس از جنگ 6 روزه در سال 1967 میلادی لازم الاجراست. همچنین دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن این توافق در 30 می 2004 میلادی خبر داد و از آن پس  کنوانسیون چهارم ژنو به طور رسمی در سرزمین های اشغالی فلسطین اعمال می شود. رژیم صهیونیستی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خود مدعی است، از زمانی که در سپتامبر 2005 میلادی از نوار غزه خارج شد، دیگر نیروی اشغالگر نیست، اما این توجیه هیچ دلیل قانونی یا عینی ندارد. رژیم صهیونیستی با کنترل گذرگاه‌ها، مرزها، حریم هوایی و آب‌های سرزمینی نوار غزه، کنترل مؤثر خود را بر این منطقه تحمیل می‌کند. نیروهای رژیم صهیونیستی نیز هر از چند گاهی عملیات نظامی گسترده ای در قلمرو غزه انجام می دهند. بر این اساس، رژیم اشغالگر صهیونیستی همچنان مکلف به رعایت وظایفی است که قوانین بشردوستانه بین‌المللی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر آن ها تحمیل می‌کند و باید مسئولیت جنایت های جنگی مستمر علیه فلسطینیان را بپذیرند.

[3] - دیوان کیفری بین‌المللی تأیید می کند، صلاحیت قضایی آن پس از عضویت فلسطین در ساختار قضایی دیوان، شامل تمام سرزمین‌های فلسطینی می‌شود. بنابراین دیوان کیفری موظف است با علم به اینکه ساختار قضایی مصونیت های رسمی را برنمی تابد، اجازه ندهد مقام های رژیم صهیونیستی از مجازات فرار کنند. ماده هشت اساسنامه رم در زمینه وظیفه دادگاه کیفری بین المللی تأکید می‌کند، نقض جدی حقوق بین الملل بشردوستانه ازجمله حملات عمدی، بی‌رویه و نامتناسب که به غیرنظامیان آسیب برساند، زمانی که با قصد جنایتکارانه انجام شده باشد، جنایت جنگی به شمار می رود و به راحتی می توان آن را ثابت کرد.با توجه به اظهارات مقام های رژیم صهیونیستی که علنی این موضوع را اعلام کرده‌اند و خواستار نابودی فلسطینیان در غزه هستند، می توان جنایت جنگی صهیونیست‌ها را اثبات کرد.

4- Saei. Shahrokh. Full-scale Israeli ground offensive in Rafah looms with U.S. blank check . Translator; Asadullah Afshar. TEHRAN Times.  February 11, 2024 - 22:17

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/91169کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب