درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۵۰۸۶۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۷ : ۲۳ بازدید: ۸۷۴۰دیدگاه: ۰

امام خمینی(ره)؛ «اسرائيل بزرگ» خيالى ابلهانه

امام خمینی(ره)؛ «اسرائيل بزرگ» خيالى ابلهانه سی و پنجمین سالگرد درگذشت معمار و بنیانگذار بی بدیل انقلاب کبیر اسلامی؛ امام خمینی(ره)، امسال در حالی برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان یعنی آرمان فلسطین در سرتاسر جهان در کانون توجه قرار گرفته است. امام خميني (ره) آرمان فلسطين را براي جهان اسلام مهم مي‌دانست.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سی و پنجمین سالگرد درگذشت معمار و بنیانگذار بی بدیل انقلاب کبیر اسلامی؛ امام خمینی(ره)، امسال در حالی برگزار می‌شود که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان یعنی آرمان فلسطین در سرتاسر جهان در کانون توجه قرار گرفته است. امام خميني (ره) آرمان فلسطين را براي جهان اسلام مهم مي‌دانست.

در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973، امام خمینی (ره) در پیامی خطاب به دولت‌ها و ملت‌های مسلمان از آنها خواست که با هم متحد شوند و با تمام توان به مقابله با اسرائیل بپردازند. او یک استراتژی جامع برای مبارزه با اسرائیل ترسیم کرد، از جمله:

- پشتیبانی از خط مقدم نبرد

- پرهیز از اختلافات داخلی

- سرپیچی ازطرح ها و نقشه های قدرت های استکباری غرب و متحدانش در حمایت از اسرائیل

- ارسال کمک های مادی و معنوی به جبهه های محور مقاومت در جنگ با اسرائیل

حضرت امام (ره) در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می کرد.[1] امام خمینی؛ اولین مرجع تقلید و پیشوای بزرگ مذهبی بود که مجوز حمایت از مبارزان فلسطینی از محل وجوهات شرعی و زکات و صدقات را صادر نمودند.

امام خمینی(ره) وحدت بین ملت های مسلمان را برای آزادی فلسطین ضروری می دانست. او اسرائیل را غده سرطانی می دانست که کل جهان اسلام را تهدید می کند. امام خمینی (ره) برای ایجاد وحدت در سال 1358 روز قدس را تعیین کرد و آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز همبستگی بین المللی با مردم فلسطین نامگذاری نمود. این روز نه تنها به عنوان نماد فداکاری مسلمانان بلکه یادآور اهمیت هوشیاری امام(ره) در این زمینه بود تا مردم مسلمان را در جوامع اسلامی و اقصی نقاط جهان در برابر تجاوزات تاریخی رژیم غاصب جعلی کودک کش اسرائیل بیدار کند و آنان را متوجه این فاجعه غم انگیز مصیبت بار بین المللی نماید.  

مخالفت امام خمینی با اسرائیل به ویژه در محکومیت تصمیم انور سادات رئیس جمهور مصر مبنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل و مذاکره با آنها در کمپ دیوید در سال 1978 مشهود بود. ایشان این اقدام را خیانت به آرمان فلسطین و انحراف از مسیر مبارزه می دانستند.

حتی وصیت نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) که در روزهای پایانی حیات مبارک ایشان نوشته شده بود، بر اهمیت مبارزه فلسطینیان با رژیم صهیونیستی تأکید داشت. وی از کشورهای مسلمان خواست که به مخالفت با اسرائیل که از نظر او دشمن خدا و اسلام است، ادامه دهند و در این مسیر کوچک ترین تردیدی به خود راه ندهند و در این مسیر باارزش که جهاد می باشد افتخار کنند.[2]

امام خمینی (ره) در طول زندگی خود مدافع ثابت قدم مردم فلسطین بود و پیوسته ظلم اسرائیل را محکوم می نمود و خواستار اتحاد مسلمانان در مقابله با این تهدید جدی زیانبارخسران آفرین بود. میراث او همواره الهام بخش مقاومت در برابر تجاوزات اسرائیل و پیگیری عدالت برای مردم فلسطین بود و تا زنده بود از مواضع اصولی خود در این خصوص نه عدول کرد و نه عقب نشینی نمود.     

از نگاه تحلیل گران داخلی و بین المللی آنچه که امروز در سرزمین های فلسطین اشغالی از غزه گرفته تا رفح و خان یونس و جبالیه و... شاهد آن هستیم، نشان می دهد که ملت فلسطین پیام انقلاب اسلامی را علی رغم همه موانع و شیطنت های قدرت های غربی و اروپایی دریافته و بیدارگری های امام خمینی(ره) را که به بار نشسته و «انتفاضه» شکل گرفته است به درستی درک کرده است. این نکته را نیز باید اشاره داشت که علی رغم خیانت سازشکاران در جهان عرب، امروز حتی رهبران رژیم اشغالگر و آمریکا نیز اعتراف دارند که جوهره تفکر انقلاب اسلامی و آرمان های امام خمینی در متن حوادث فلسطین حضوری انکارناپذیر یافته و حقیقتی ناباورانه و شگفتانه دارد.

  امام خمینی(ره) از همان دوران مبارزات سیاسی خود، بارها و مکرر خطر توسعه طلبی رژیم جعلی غاصب     بی ریشه رژیم صهیونیستی و عدم اکتفا به مرزهای فعلی را گوشزد می نمود و خاطرنشان می ساختند که هرگونه انکار یا چشم پوشی اسرائیل از این هدف، فقط به منظورعوام فریبی و فریب افکار عمومی جهان اسلام و سودجستن از سیاست گام به گام در تعقیب اهداف نهایی است و چنانچه اگر به همین هشدار امام(ره) به خوبی عمل می شد و درک می گشت، قطعا امروز راه بر انواع طرح های سازشکارانه ای که به خیال خام می خواهند اسرائیل را اسیر تعهدات و توافق های بین المللی نمایند، و این رژیم جنایتکار فاسد آپارتاید را در سرزمین های اشغال محدود کنند و خود نیز در بخشی یا بخش هایی از سرزمین فلسطین به نوعی خودمختاری دست یازند، دل خوش نمی کردند، امروز دیگر شاهد جنایات بی شرمانه نسل کشی در غزه و رفح و جبالیه و... نبودیم! به این آمار خوب دقت کنید تا عمق جنایت فضاحت بار رژیم صهیونیستی را که با حمایت و چراغ سبز آمریکا و تروئیکای اروپایی صورت گرفته است، درک کنید؛ آری صهیونیست‌ها که نزدیک به 40 هزار فلسطینی از جمله دست‌کم 7 هزار کودک و نوزاد را طی حدود 8 ماه قتل عام کرده‌اند- این عدد تا 13 هزار نفر هم گفته شده است- رکورد زده اند، رکوردی علیه حقوق بشری که دائما استکبار غربی از آن دم می زنند اما اعتقادی به جان بشریت و حقوق او ندارند.

واقعیت آن است که در این جنگ نابرابر، صهیونیزم بین المللی با حامیان غربی و اروپایی خود در باتلاق غزه و رفح و جبالیه و... گرفتار آمده  و افتضاح عمل نموده اند و با توجه به ترفندها، تکنولوژی‌ها و کارشناسانی که در حوزه رسانه داشته و صد البته هزینه‌هایی که در این حوزه انجام داده و به میدان آورده بودند، بازنده جنگ روایت ها شدند و به تعبیر سناتور«میت رامنی»، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری 2012،   

این شکست مفتضح باعث شد تا تحولات به گونه ای رقم خورد که نتیجه عکس دهد و این بار نتوانند چون افسانه «هولوکاست» از اسرائیل چهره‌ای مظلوم و قربانی ارائه نمایند و از نسل کش گستاخانه و شرم آور آنان در عین جنایت های جنگی و ظلم های آشکارشان علیه حقوق بشر، مظلوم انگاری صورت پذیرد.

نکته مهم دیگر در ارتباط با امام خمینی (ره) آن است که ایشان تا زنده بودند در دفاع از حقوق مظلومین فلسطین و در مسیر بسیج ملل اسلامی در حمایت از قیام فلسطینیان تردید به خود راه ندادند و اعتقاد راسخ داشتند که می بایست برای رهایی فلسطین از چنگال رژیم صهیونیستی، از متن ایدئولوژی اسلام و قابلیت ها و ظرفیت های موجود در مکتب پربار الهی اسلام که حیات بخش و نجات بخش می باشد، بهره گرفت. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» خود نمونه‌ای از این رویکرد هشیارانه و آگاهانه امام خمینی است که تا به امروز بلای جان صهیونیزم بین المللی و حامیان آن شده و نگذاشته است فلسطین به دست فراموشی سپرده شود. بیداری جهان در دفاع از حقوق مسلم مردم مظلوم فلسطین در طول 8 ماه گذشته در 5 قاره دنیا، مرهون همان نگاه راهبردی و استراتژیکی امام خمینی(ره) نسبت به موضوع فلسطین است که اگر نبود این هوشمندی، تیزبینی، درایت و آینده نگری ایشان، قطعا نامی از فلسطین باقی نمانده بود و در سکوت خبری فلسطین را تا به امروز قربانی کرده بودند. به جرأت می گویم که بذر جنبش مقاومت را امام(ره) کاشتند و پس از 35 سال این بذر با زحمات، هدایت های حکیمانه مقام معظم رهبری و پشتیبانی و رشادت های فرماندهان فداکار شهید و دلسوزی چون قاسم سلیمانی ها به بار نشست تا فلسطین نفس بکشد و نفس های او افشاگر و رسوا کننده جنایات صیهونیست ها و حامیان غربی و اروپایی این رژیم جعلی غاصب  نسل کش باشد. نفس های شورانگیز جبهه مقاومت و جنبش حماس در دفاع از حقوق مظلومان فلسطین توانسته است فعالیت بیش از 90 درصد از رسانه‌های تاثیرگذار دنیا را که در تملک صهیونیزم جهانی است با همراهی افکار جهانی تا حدودی خنثی نماید و این نظم ناعادلانه رسانه‌ای را هم در هم شکند و رژیم صهیونیستی را  به دلیل قتل‌عام وسیع غیرنظامیان در غزه و بازخورد جهانی آن تحت شدیدترین فشارهای جهانی قرار دهند. این رژیم فاسد فاشیستی آپارتاید با توجه به افکار عمومی جهان و بنابر اعتراف خودشان تبدیل به منفورترین رژیم منحوس جنایتکار جنگی شده است.

اگر امام خمینی(ره) امروز که 35 سال است از میان ما رفته است اما بذرهایی که توسط او برای سربلندی ایران اسلامی  و مردم منطقه و جهان کاشته شده است به بار نشسته و احیای فلسطین و حیات سیاسی فلسطین مرهون همین بذر می باشد و این بذر در غزه، ارتش پوشالی صهیونیستی را زمین گیر کرده به نحوی که «حاییم رامون» وزیر دادگستری اسبق رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که کابینه جنگ و ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف جنگ در غزه «مفتضحانه» شکست خورده‌اند. رامون این را هم گفت که حماس در سراسر نوار غزه ثابت قدم و پابرجاست و ما در آستانه یک شکست استراتژیک هستیم.    

جان کلام این که از نگاه و ديدگاه سياسى امام(ره)، اگر تأسيس حكومت اسلامى، اولويت اول براى ايشان در ايران بود، در خارج از كشور، آزادى بيت‌المقدس و سرزمين فلسطين، مهم‌ترين دغدغه‌ فكرى و عملِ سياسى ایشان را تشکیل می‌داد. همان گونه که در مباحث پیشین عنوان شد یکی از اختلافات اساسی امام با رژيم پهلوى، درباره‌ نفوذ صهيونيسم در ايران و حمايت از مردم مظلوم فلسطين بود. تحلیل گران معتقدند در انديشه‌ انقلابى و آزادى‌بخش امام، آزادى ملت ايران و فلسطين دو ضرورت عينى و اساسى است كه بسيارى از آثار كتبى و شفاهى و مبارزات سياسى ايشان، مبيّن اين امراست؛ ولذا از این ‌رو ایشان همواره ملت ایران و مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان را به حمایت از مردم فلسطین فرا می‌خواندند.

و بالاخره امام خمينى(ره) در بخشی از وصيت‌نامه‌ الهی - سیاسی خود، فلسطين را فراموش نكردند و همانند روزهاى آغازين مبارزه عليه رژيم صهيونيستى موضع گرفتند و آمريكا و صهيونيسم جهانى را تروريسم بالذّات دولتى معرفى كردند و «اسرائيل بزرگ» را خيالى ابلهانه ناميدند. ایشان تنها راه حل مسئله‌ فلسطين را نابودى اسرائيل و آزادسازى فلسطين از طريق جهاد و مبارزه مى‌دانست و در طى مبارزه، قبل و بعد از انقلاب، يك آن از اين امر غافل نشد و يك قدم عقب‌نشينى ننمود.[3]  

 

پی‌نوشت:

[1] - پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از جنبه های مختلف به تشدید مبارزات ضد صهیونیستی مسلمانان انجامید و روند مبارزه فلسطینی ها را دگرگون ساخت. رژیم شاه یک متحد نیرومند غرب و اسرائیل در منطقه حساس خاورمیانه به شمار می آمد. ایران در زمان شاه بازار واردات انبوه کالاها و محصولات اسرائیلی بود که اقتصاد رژیم اشغالگر را رونق می بخشید و از سوی دیگر شاه با صدور و تأمین نفت مورد نیاز اسرائیل به کمک این رژیم می شتافت و نفت ایران در مجموعه اقتصاد و صنایع اسرائیل، تبدیل به گلوله و سلاحی می شد که بر سینه فلسطینیان می نشست. ایران پایگاهی برای عملیات جاسوسی اسرائیل و کنترل اعراب منطقه شده بود. افشای روابط پنهان و آشکار شاه با اسرائیل و مخالفت با کمکهای بیدریغ رژیم شاه به دشمن مشترک مسلمانان یکی از انگیزه های قیام امام خمینی را تشکیل می داد که خود در این باره فرموده است:«یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد با او همکاری کرده است و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین راغصب کرده وبه اسرائیل می داد و این امر، خود از عوامل مخالفت من باشاه بوده است». (صحیفه امام؛ج5،ص187)                                               

2- Zarfam. Soheila. Imam Khomeini and Palestine: an everlasting legacy. Translator; Asadollah Afshar. Tehrantimes/ June 1, 2024 - 21:59      

[3] - امام خمینی و انتفاضه فلسطین؛ انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

 

آرمان فلسطين

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/95086کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب