درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۵۲۶۹۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸ : ۱۲ بازدید: ۸۵۳۴دیدگاه: ۰

هشتم تیر ماه و ضرورت مشارکت حداکثری

هشتم تیر ماه و ضرورت مشارکت حداکثری با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدها در روز دوشنبه 14 خرداد ماه، ایران پس از شهادت رئیس جمهورِ مردمی پرتلاشِ خستگی ناپذیرو با گذشت 10 روز بعد ازشهادت او، خود را برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری- اجباراً یکسال زودتر- آماده می‌کند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، با پایان یافتن زمان ثبت نام نامزدها در روز دوشنبه 14 خرداد ماه، ایران پس از شهادت رئیس جمهورِ مردمی پرتلاشِ خستگی ناپذیرو با گذشت 10 روز بعد ازشهادت او، خود را برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری- اجباراً یکسال زودتر- آماده می‌کند.[1]  

در حالی که کشور خود را برای این رویداد مهم ملی و سیاسی آماده می‌کند، ارگان‌های مختلف اکنون آخرین اطلاعات و به روز رسانی ها را به اشتراک می گذارند .پس از بسته شدن ثبت نام نامزدها، شورای نگهبان قانون اساسی که مسئول بررسی صلاحیت نامزدها است، پنج روز فرصت دارد تا صلاحیت داوطلبان را مطابق با شرایط اعلامی قانون اساسی و قانون انتخایات بررسی و تأیید نماید. قطعا شورای محترم نگهبان ظرف مهلت مقرردرروزهای آتی، لیست اسامی واجدین شرایط وصلاحیت دارنامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهد نمود.

نگارنده امیدوار است این شورا با توجه به فضای سیاسی کشور و با رعایت مصالح ملی و تأمین نظرات ارشادی و مولوی رهبر معظم انقلاب، اسامی افرادی را اعلام نمایند که اولا حضور مردم و مشارکت حداکثری آنان تضمین و تحقق یابد؛ ثانیا رقابت‌ها در میان نامزدها جدی تر شود؛ ثالثا جناح های مختلف که منتقد هم هستند اما نظام و قانون اساسی  و رهبری را قبول دارند و دل در گروی سربلندی کشور دارند، نامزدی برای رقابت داشته باشند.

شورای محترم نگهبان با عملکرد خود می تواند؛ فضای سیاسی کشور را انتخاباتی کند،  شور و شوق انتخاباتی را در کشور تشدید کند، مردم را در صحنه نگه دارد و با مشارکت حداکثری آنان؛ سلامت انتخابات، امنیت انتخابات و مشارکت حداکثری را رقم زند.

شورای محترم نگهبان به خوبی می داند این انتخابات هم از نظر داخلی و هم از منظر بین المللی مهم است چرا که هردو با عزت و اقتدار ملی ایران ارتباط تنگا تنگ دارد که به راحتی از اهمیت آن نمی توان عبور کرد و نسبت به آن اهتمام و اعتنایی نداشته باشیم و لذا هر آن چه در این خصوص بیان شد و باید مد نظر شورای محترم نگهبان باشد آن است که، شور و شوق انتخاباتی و مشارکت حداکثری مردم؛ برای جایگاه ایران در نظام بین‌الملل مهم است.

بدون شک برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از نگاه تحلیل گران و صاحب نظران؛ اولا گفتمان محور، سازنده ساختار و ساختار مولد هیأت حاکمه است، ثانیا با نگاه به چشم انداز 1404 ایران فرصت سازاست، ثالثا احیای میراث امید و توسعه و بهگشت اجتماعی را در سر لوحه برنامه های کلان خود دارد، رابعا با حضورگسترده ومشارکت حداکثری مردم در روز جمعه 8 تیرماه و در پای صندوق های رأی می توان با وحدت ملی و سیاسی، قدرت و اقتدار ایران را به نمایش گذاشت و پاسخی در خور شایسته به یاوه گویی های دشمنان پر مدعای جفاکار داد و به سمت امید و اصلاح گام برداشت، مسلما با مشارکت حداکثری، دوران تلخی ها تمام خواهد شد و دوران شکوه و صلابت ایران خواهد رسید.

 

رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایران داغ می‌شود

دردوره ثبت نام، شاهد حضور چندین سیاستمدار معروف بودیم که می توانند صحنه رقابت را داغ کنند. از جمله از آنان؛ 1- محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، که به درخواست نخبگان برای پیوستن به این رقابت پا به میدان گذاشته است. او در این انتخابات بر لزوم تجربه و مهارت تاکید دارد.

2- اسحاق جهانگیری معاون سابق رئیس جمهور نیز با هدف رسیدگی به مسائل روز و معرفی ظرفیت های جدید کاندیداتوری خود را اعلام کرده است.

3- سعید جلیلی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای سه بار ریاست جمهوری، با بیان اینکه ایران در یک برهه تاریخی حساس قرار دارد، خواستار رهبری بصیرانه گشته است.

4- علی لاریجانی مشاور رهبر انقلاب اسلامی نیز ثبت نام نموده و متعهد شده است تا کابینه ای را با حضور افراد متخصص از طیف های مختلف سیاسی تشکیل دهد.

5- محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق نیز به این رقابت پیوسته و بر تعامل مداوم خود با مردم ایران تاکید کرده است.

6- عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی نیز نامزدی خود را اعلام کرد.

در مجموع بیش از 80 نفر از جمله یک رئیس جمهور سابق، یک رئیس سابق مجلس، 38 قانونگذار سابق و فعلی، 13 وزیرسابق و سه وزیرفعلی ثبت نام کرده اند. قابل ذکر است که حداقل چهار زن در میان نامزدهای ثبت نام شده هستند.

برنده این انتخابات جانشین رئیس جمهور فقید؛ خادم الرضا، خادم جمهور، سید محرومان، ابراهیم رئیسی خواهد شد که در بعدازظهر روز یکشنبه30 اردیبهشت ماه سالجاری در حین خدمت به هنگام بازگشت از افتتاح پروژه مشترک سد مرزی «قیزقلعه سی» با آذربایجان در سانحه سقوط هلیکوپتر، جان به جان آفرین تسلیم و به فیض عظیم شهادت نائل آمد.  

جان کلام این که؛ راه امید و توسعه،شکوه و بالندگی، عزت و اقتدار، سرافرازی و سربلندی مردم فیهم و قدرشناس ایران، احیای اصول و ارزش ها و آرمان های انقلاب، گفتمان امام خمینی(ره) و برجسته‌تر شدن شعار‌های اصیل انقلاب، از مسیر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۸ تیرماه سال جاری و انتخاب فردی در تراز رییس دولت سیزدهم( دولت معیار) شهید جمهور و احیاگر شعار‌های ماندگارانقلاب کبیر اسلامی میسر است و تنها با انتخاب چنین فردی است که می توان ادامه راه را بدون دغدغه طی نمود و به اهداف عالیه وعده داده شده از سوی حکومت اسلامی به مردم عزیز ایران دست یافت.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - استفاده از اصل 131 قانون اساسی درخصوص فوت و یا شهادت رئیس‌جمهور نشان دهنده مترقی بودن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و این برای دومین بار است که در ایران از این اصل استفاده می‌شود. اولین بار در زمان ترور شهیدان رجایی و باهنر بود و دومین بار در زمان فعلی است که آقای رئیسی به شهادت رسیده‌اند.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/95269کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب