درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۵۳۳۹۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲ : ۱۲ بازدید: ۸۱۷۰دیدگاه: ۰

چشم انداز انتخابات 8 تیرماه

چشم انداز انتخابات 8 تیرماه با اعلام رسمی فهرست نامزدهای "واجد شرایط" ریاست جمهوری، انتظار می‌رود ایران وارد مرحله‌ای از بحث‌های سیاسی داغ شود که با انتخاب دولت جدید در روز جمعه 8 تیرماه سال جاری به اوج خود می‌رسد. پس از یک هفته رایزنی فشرده، شورای نگهبان، نهادی که وظیفه بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارد، فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده را روز یکشنبه 19 خرداد ماه برای اعلام عمومی به وزارت کشور ارسال کرد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، با اعلام رسمی فهرست نامزدهای "واجد شرایط" ریاست جمهوری، انتظار می‌رود ایران وارد مرحله‌ای از بحث‌های سیاسی داغ شود که با انتخاب دولت جدید در روز جمعه 8 تیرماه سال جاری به اوج خود می‌رسد.

پس از یک هفته رایزنی فشرده، شورای نگهبان، نهادی که وظیفه بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده دارد، فهرست نهایی نامزدهای تایید صلاحیت شده را روز یکشنبه 19 خرداد ماه برای اعلام عمومی به وزارت کشور ارسال کرد.

در این فهرست شش تن از سیاستمداران شناخته شده از جمله محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سعید جلیلی نماینده ولی فقیه در شورای عالی امنیت ملی، مصطفی پورمحمدی وزیر اسبق دادگستری، امیرحسین قاضی زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و مسعود پزشکیان نماینده مجلس شورای اسلامی؛ اکنون اجازه دارند به طور رسمی تبلیغات انتخاباتی خود را در سراسر ایران به منظور آمادگی برای روز انتخابات در روزجمعه 8 تیر ماه آغاز کنند.

طی شش روز گذشته، پس از حضور بیش از 80 سیاستمدار در وزارت کشور با اعلام نامزدی خود،باعث شدند تا مردم ایران منتظر دیدن ترکیب نهایی نامزدهای ریاست جمهوری باشند و اخبار مربوطه را با حساسیت       ویژه ای پیگیری نمایند. نهایتا شورای نگهبان 6 نامزد را تأیید کرد و چهره های سرشناسی مانند علی لاریجانی و محمود احمدی نژاد را به همراه چند تن از وزرای دولت رئیسی رد و تأیید ننمودند که باید منتظر انتقادات رد صلاحیت شدگان از لحظه اعلام اسامی، در این خصوص باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری آتی؛ پس از شهادت ابراهیم رئیسی( رئیس جمهور) و حسین امیر عبداللهیان( وزیر امور خارجه) و همراهانش در تاریخ یاد شده برگزار می شود. بر اساس قوانین ایران، انتخابات ریاست جمهوری در صورت عزل، فوت یا غیبت رئیس جمهور ظرف 50 روز برگزار شود.[1]

پیش از اعلام اسامی نامزدهای واجد شرایط از سوی شورای محترم نگهبان، شبکه‌های اجتماعی ایران از گمانه‌زنی‌هایی درباره نامزدهای نهایی خبر می‌داد و شورای نگهبان را برآن داشت تا نسبت به انتشار ادعاهای نادرست در این زمینه هشدار دهد. این تب انتخاباتی، جامعه را فراگرفته  و افکار عمومی را نسبت به آن حساس و هوشیار نموده است.  

پس از انتشار فهرست نهایی اسامی نامزدها مورد تأیید شورای نگهبان، مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی ایران مملو از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌هایی گردید که کدام نامزد بیشترین شانس را برای ریاست‌جمهوری دارد.

درحالی که قالیباف به‌عنوان نامزدپیشتاز شناخته می‌شود، دکترپزشکیان نیز با توجه به حمایت کامل جناح اصلاح‌طلب و محبوبیت مردمی‌اش در میان آذری‌های ایران، به‌طور شگفت‌آوری می‌تواند به یک پدیده انتخاباتی تبدیل شود.

جدای از آن که چه کسی از میان این شش نامزد رییس جمهور مردم ایران و سکاندار قوه مجریه کشور خواهد شد، این نکته مهم و حائز اهمیت است که فهرست نامزدهای تایید شده توسط شورای نگهبان، در حقیقت بینشی از چشم انداز سیاسی ایران را ارائه می دهد. برای شروع، این فهرست شامل نمایندگان تقریباً همه جناح های سیاسی است که دوره رقابت شدید و تنگاتنگی را آغاز می کند. اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان احتمالاً تمام وزن خود را پشت تنها نام اصلاح‌طلب در صندوق رأی - دکتر پزشکیان - خواهند انداخت. از سوی دیگر، اصولگرایان و حتی شاید نو اصولگرایان هم به رهبری قالیباف تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا پایگاه همیشه آماده حمایت خود را برای جلوگیری از بازگشت اصلاح طلبان بسیج کنند. درواقع این انتخابات؛ خواهی نخواهی با در نظرگرفتن اسامی نامزدهای تأیید شده دوقطبی گشته است و همین امر قطعا باعث گرم شدن تنور انتخابات و شور و نشاط جامعه ایران خواهد شد و چه بسا شاهد شرکت گسترده مردم در این انتخابات باشیم.

 چشم انداز این انتخابات با توجه به آن چه بیان شد روشن می باشد و از هم اکنون قابل درک است با آرایشی شدن انتخابات در ایران؛ مردم بخاطر پاسداشت خدمات خادم الرضا و شهید خدمت و شهید جمهور؛ رییس جمهورشهید رییسی و شهیدان همراهش؛ با شور و نشاط به پای صندوق های رأی خواهند آمد و رییس جمهوری در تراز جمهوری اسلامی ایران و این شهیدان جاوید برخواهند گزید.[2]

انتظار می رود که در انتخابات آتی در مقایسه با اکثر انتخابات اخیر؛ شاهد حضور بیشتر رأی دهندگان باشیم. بر اساس برخی تحلیل ها و برآوردها، شهادت رئیس‌جمهوررئیسی و هیأت همراه وی، اولا همراه با اعتماد دوباره به ساز وکارهای نهادی برای بهبود حکومت‌داری است؛ و ثانیا ایرانیان پرشور و آگاه را فارغ از هر فکر و نگاه و قومیت و زبان و گرایش و... به فکر مشارکت در انتخابات آتی که از دو منظر داخلی و بین المللی مهم و حائز اهمیت است، ترغیب می نماید.   

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - اصل‏ یکصد و سی ‎ و یک قانون اساسی: در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفاء، غیبت‏ یا بیماری‏ بیش‏ از دو ماه‏ رئیس‏ جمهور و یا در موردی‏ که‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری‏ پایان‏ یافته‏ و رئیس‏ جمهور جدید بر اثر موانعی‏ هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری‏ از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسئولیتهای‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏ گیرد و شورایی‏ متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی‏ دهد که‏ حداکثر ظرف‏ مدت‏ پنجاه‏ روز رئیس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود. در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری‏ که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی‏ گردد و نیز در صورتی‏ که‏ رئیس‏ جمهور معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد مقام‏ رهبری‏ فرد دیگری‏ را به‏ جای‏ او منصوب‏ می‏ کند.

اصل‏ یکصد و سی و دوم:  در مدتی‏ که‏ اختیارات‏ و مسئولیتهای‏ رئیس‏ جمهور بر عهده‏ معاون‏ اول‏ یا فرد دیگری‏ است‏ که‏ به‏ موجب‏ اصل‏ یکصد و سی‏ و یکم‏ منصوب‏ می‏‌گردد، وزراء را نمی‏ توان‏ استیضاح‏ کرد یا به‏ آنان‏ رای‏ عدم‏ اعتماد داد و نیز نمی‏ توان‏ برای‏ تجدید نظر در قانون‏ اساسی‏ و یا امر همه‏ پرسی‏ اقدام‏ نمود.

2- Shamsuddin. Mehran. Presidential race kicks off. Translator; Asadollah Afshar. Tehrantimes/ June 9, 2024 - 22:18     

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/95339کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب