درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۹۵۸۲۳۵ تیر ۱۴۰۳ - ۳۱ : ۱۳ دیدگاه: ۰

تروئیکای اروپا:

غرب به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران است

غرب به دنبال راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران است آلمان، انگلیس و فرانسه پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای بر رویکرد دیپلماتیک برای مواجهه با موضوع هسته‌ای ایران تأکید کردند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از فارس، پس از نشست روز گذشته (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بحث درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت، انگلیس، فرانسه، و آلمان (E3)، بیانیه‌ای را صادر کردند.

گروه موسوم به تروئیکای اروپا بار دیگر با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از تهران درخواست کردند تا به تعهداتش در چارچوب برجام بازگردد.این سه کشور اروپایی مدعی شدند که به تعهدات برجام پایبند هستند و در بیانیه سه جانبه خود گفتند: «دولت‌های ما در طول سالیان متمادی به دنبال راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران بوده‌اند و به حمایت از تلاش های دیپلماتیک که تضمین می کند ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، ادامه خواهد داد».آلمان، فرانسه و انگلیس در ادامه توپ را به زمین ایران انداختند و تصریح کردند: «ایران باید به طور جدی و فوری به تعهدات خود در قبال دیپلماسی و تعهدات الزام آور قانونی در 16 ماه باقیمانده قبل از انقضای این قطعنامه (2231) عمل کند».
در بیانیه سه کشور، ادعا شده است که جمهوری اسلامی ایران «فعالیت‌های هسته‌ای خود را فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای-برجام_تشدید کرده است».تروئیکای اروپا بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال این توافق تصریح کردند: « پیشرفت‌های هسته‌ای ایران که برخی از آنها غیرقابل بازگشت هستند، برجام را توخالی کرده و بازگشت به راه‌حل مذاکره را دشوارتر خواهد کرد».در ادامه این بیانیه به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیز اشاره شده و ادعا شده است «چنین فعالیتی، هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد».

در این بیانیه به نصب و راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته از جمله در فوردو اشاره شده است و از ایران درخواست شده است تا «تشدید تنش‌ها را متوقف کند و به تعهدات خود برجام بازگردد». تروئیکای اروپا در بخش پایانی بیانیه خود همچنین ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کردند و مدعی شدند: « عدم همکاری ایران با آژانس در طول سالیان متمادی، عدم اشاعه جهانی را تضعیف می‌کند و همچنین آژانس را از انجام کار حیاتی برای ارزیابی برنامه هسته‌ای ایران باز می‌دارد. طبق درخواست مکرر مدیرکل آژانس و شورای حکام، توافقات ایران با آژانس و تعهدات قانونی آن باید به طور کامل و بدون تاخیر بیشتر دنبال شود».

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/95823کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب