درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۵۹۹۶۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۵۲ : ۱۱ بازدید: ۳۲۷۳دیدگاه: ۰

جمعه 15 تیر؛ روز انتخاب سرنوشت ساز

جمعه 15 تیر؛ روز انتخاب سرنوشت ساز شورای نگهبان نتایج چهاردهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری 8 تیر ماه سال جاری را به طور رسمی تأیید کرد. این تأیید که روز یکشنبه اعلام شد، راه را برای دور دوم انتخاباتی که قرار است روزجمعه 15 تیر ماه برگزار شود، هموار می‌کند. شورای نگهبان اعلام کرد: پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت، نتیجه انتخابات مرحله نخست چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به تأیید شورای نگهبان رسید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، شورای نگهبان نتایج چهاردهمین دوره انتخابات سراسری ریاست جمهوری 8 تیر ماه سال جاری را به طور رسمی تأیید کرد. این تأیید که روز یکشنبه اعلام شد، راه را برای دور دوم انتخاباتی که قرار است روزجمعه 15 تیر ماه برگزار شود، هموار می‌کند.

دکتر هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: پس از بررسی‌هایی که صورت گرفت، نتیجه انتخابات مرحله نخست چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به تأیید شورای نگهبان رسید.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع امروز (یکشنبه 10 تیرماه) به طور رسمی به وزارت کشور اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: طبق قانون فرصتی برای دریافت شکایات در نظر گرفته شده بود. علی‌رغم پیگیری‌هایی که داشتیم شکایتی از سوی هیچ یک از نامزد‌ها دریافت نشد. از سوی مردم نیز با گزارش و مورد خاصی مواجه نبودیم. البته مواردی به صورت جزئی ارسال شده بود که در همان روز انتخابات مورد پیگیری قرار گرفت.

در دور دوم انتخابات، مسعود پزشکیان اصلاح طلب و سعید جلیلی اصولگرا، دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول رقابت ها به دست آوردند، حضور خواهند داشت. هر دو نامزد مجاز هستند تا 24 ساعت قبل از شروع دور دوم در رقابت های انتخاباتی شرکت کنند.

در مجموع 24,535,185 رأی داده شد که نشان دهنده مشارکت تقریبا 40 درصدی بیش از 61 میلیون واجد شرایط رأی دادن است؛پزشکیان 10 میلیون و 415 هزار و 991 رأی (45/42 درصد) و جلیلی با 9 میلیون و 473 هزار و 298 رأی (61/38 درصد) به دست آوردند.

در خصوص برگزاری دور اول انتخابات؛ مطالب و نکاتی وجود دارد که از چشم صاحب نظران و تحلیل گران دورنمانده که قطعا پرداختن به آن ها می تواند دور دوم برگزاری انتخابات را در روز جمعه 15 تیر ماه که بسیار حساس هم می باشد تحت الشعاع قرار داده و اهمیت دور دوم را با توجه به رویکردها و مبانی راهبردی و استراتژیکی دو نامزد راه یافته به انتخابات چهاردهم که یکی حمایت اصلاح طلبان و دیگری حمایت اصول‌گرایان را دارد، بیش از پیش مهم  است چرا که انتخاب هریک از دو نامزد، ارتباط مستقیم با منافع ملی کشور ( چه داخلی و چه بین المللی) دارد، بنابراین با توجه به شرایط داخلی و بین المللی ایران عزیز، مردم باید گزینه ای را انتخاب نمایند که بتواند کشور را از مشکلات و مصائب بحران زا و چالش برانگیز داخلی و     بین المللی رهایی بخشد و اوضاع را به نفع مردم  و کشور تغییر دهد تا بتوانیم با هموار شدن مسیر نسبت  به آینده روشن، امیدوارانه  به جلو گام برداریم.     

اکنون فهرست وار به برخی از دیدگاه صاحب نظران و تحلیل گران که در خصوص دور اول برگزاری چهاردهمین دوره  انتخابات ریاست جمهوری ابراز داشته‌اند اشاراتی خواهیم داشت. باشد که با درک درست و صحیح از شرایط داخلی و بین المللی ایران، نامزد دارای برنامه و کارنامه اصلح را با دقت و وسواس بیشتر انتخاب کنیم  تا مردم و کشورمان متحمل هزینه های سنگین نشود و ایرانی به ایرانی بودن خود دراین سرزمین دلیران و نخبگان ببالد و افتخار کند.

1- مشارکت 40 درصدی در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری معنادار است و نباید از آسیب شناسی آن غفلت ورزید که اگر این آسیب شناسی پیش از این صورت گرفته بود، دیگر شاهد کاهش مشارکت نبودیم.  این میزان مشارکت در حقیقت زیبنده نظام سیاسی ما نمی باشد و برای آن باید عمقیا فکر کرد و چاره جویی نمود.[1] راجع به نتايج چهاردهمین دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چرايي آن سخن بسيار است  در هرحال این کاهش هشت درصدی مشارکت نسبت به انتخابات 1400، رقابت انتخاباتی را به دور دوم کشانده و باید این پازل انتخاباتی در روز جمعه 15 تیر ماه تکمیل شود و فرد پیروز بر مسند ریاست قوه مجریه نشیند و پاسخگوی مطالبات مردم باشد.[2]

2- تا وجود شکاف میان مردم و مسئولان وجود دارد و تا مدیران چاپلوس متملق ریاکار نالایق ناکارآمد، پست‌ها را اشغال کرده‌اند و پمپاژه ناامیدی می کنند و تا مطالبات اقتصادی و رفاهی و بهداشتی مردم به شایستگی پاسخ داده نشود؛ نبابد انتظار داشت درصد مشارکت در هر انتخاباتی بالا برود. در حقیقت باید مردم را دریافت و با آنان صادق بود تا شاهد افزایش مشارکت های مدنی در چنین ایامی باشیم. مشارکت های بالا، کشور را از هر خطری صیانت و حفاظت می نماید.

3- راحت باید گفت و شفاف باید اعلام کرد و بدون لکنت باید اعتراف نمودتا؛ افزایش فقرهست، شکاف طبقاتی، نابسامانی‌های اجتماعی،  نابرابری‌های گسترده در توزیع درآمد، بیکاری، گرانی، تورم، کاهش ارزش پول ملی، تبعیض، رانت خواری، ویژه خواری، عدم تأمین عدالت اجتماعی، مهاجرت نخبگان از کشور، عدم ازدواج جوانان و... هرگز نباید انتظار داشت مشارکت بالایی صورت بگیرد چرا که این مردم از تجربه هایی که در طول چند دهه گذشته آموخته است و و عده و عیدهای انتخاباتی دوره گذشته را که شعاری بوده شنیده، درآمد پایین، آسیب‌پذیری در قبال بیماری، عدم دسترسی به تسهیلات رفاهی و کاهش قدرت خرید مردم و ده‌ها مولفه دیگر... اعتماد خود را نسبت به افرادی که در صحنه انتخابات ظاهر می شوند از دست داده اند و دیگر آنان را باور ندارند و از ایشان گریزان هستند و لذا مسئولان و مدیران ارشد نظام اسلامی، خود مسبب کاهش مشارکت هستند و باید پاسخگو باشند چرا اعتماد مردم را نسبت به سرنوشت خودشان و کشور خدشه دار کرده اند و جامعه را در معرض آسیب های جدی چالش برانگیز بحران زای داخلی و بین‌المللی قرار داده‌اند؟!   

4- نگارنده امیدوار است دو نامزد محترم در دو مناظره پیش روی خود در صدا و سیما که دوشنبه و سه شنبه خواهند داشت برنامه های خود را جهت حل مشکلات اقتصادی، رفاهی، معیشتی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... شفاف وصادقانه بامردم در میان گذارند  و از صحبت های پوپولیستی و شعاری و انگ زدن های سیاسی تنش زای بی پایه و اساس پرهیزکنند و راهکارهای خود را برای حل مشکلات مطرح شده طرح نمایند تا شاید با  اصلاحات ساختاری که در همه زمینه ها با یک رویکرد جامع و یکپارچه صورت می پذیرد، بتوانند اعتماد عمومی را به مردم و امید به آینده بازگردانند.

جمعه 15 تیر ماه باید رییس جمهوری انتخاب شود که در ترازی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی باشد و مردم را باور داشته باشد و چون مردم زندگی کند و با قدرت اجماع سازی خود گام های مهم و مؤثری را در جهت کاهش نارضایتی مردم،  اصلاح نظام حکمرانی، رفع معضلاتی همچون ناترازی آب، ناترازی انرژی، ناترازی بودجه‌ای، ناترازی بانکی و مسأله تحریم‌ها بردارد و اصلاحات ساختاری را در دستور کار دولت چهاردهم خود قراردهند و تا پای جان برای رفاه مردم با شرف کشورمان، تلاش کند و از پای ننشیند.

انشاء ا... وعده همه ما  با یکدیگر در یک حضور حداکثری با مشارکت حداکثری پای صندوق‌های آرای انتخاباتی در روزجمعه 15 تیر ماه روز انتخاب سرنوشت ساز خود و کشور عزیزمان.    

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - صاحب نظران بدرستی معتقدند؛ حدود 15 درصد از مردم در هر شرايطي حتي رقابتي‌ترين انتخابات‌ها در هيچ انتخاباتي شركت نمي‌كنند، حتي اگر تورم صفر و همه تحريم‌ها برداشته شود و ايران آزادترين انتخابات جهان را برگزار كند تقريبا همين درصد در انتخابات شركت نمي‌كنند و اين درصد در كشورهاي غربي معمولا بيشتر است. پس بايد روي حدود 45 درصدي بحث كرد كه در انتخابات شركت نكردند و حتما پيام‌ها و انگيزه‌ها و علل مختلف براي عدم شركت خود دارند كه قطعا رقم بسيار بالايي است و ناظر بر نارضايتي و نااميدي از اوضاع موجود است.

[2] - ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص آمار و میزان مشارکت در انتخابات که حتی کمتر از ۱۴۰۳ بود، گفت: اولین چیزی که شگفت‌آور بود میزان مشارکت است که هم در واقع تعجب برانگیز بود و هم تاثرآور؛ این میزان مشارکت از سه سال قبل هم خیلی کمتر شد و از سه ماه پیش و انتخابات مجلس هم کمتر است. این در حالی است که در این دوره رقابت وجود داشت و از آن چیزی که همه ادعا داشتند و می‌گفتند که مشارکت نزدیک و یا بیشتراز ۵۰ درصد خواهد بود، چنین امری واقع نشد و میزان مشارکت پایین آمد.

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/95996کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب