درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۹۶۰۹۲۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲ : ۱۲ بازدید: ۶۴۶۵دیدگاه: ۰

نقش پذیری مهم مردم در انتخابات 15 تیرماه ریاست جمهوری

نقش پذیری مهم مردم در انتخابات 15 تیرماه ریاست جمهوری سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دو نامزدی که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 15 تیر ماه با یکدیگر رقابت می‌کنند، به کاهش مشارکت رأی دهندگان برای دور اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری- که در روز جمعه 8 تیر ماه برگزار گردید- اذعان کرده‌اند که نسبت به مشارکت 50 درصدی در سال 1400، 10 درصد کاهش داشته است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دو نامزدی که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 15 تیر ماه با یکدیگر رقابت می‌کنند، به کاهش مشارکت رأی دهندگان برای دور اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری- که در روز جمعه 8 تیر ماه برگزار گردید- اذعان کرده‌اند که نسبت به مشارکت 50 درصدی در سال 1400، 10 درصد کاهش داشته است.

برخی تحلیلگران معتقدند که ناامیدی رأی دهندگان از دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به اصطلاح اصلاح طلب باعث شد که اکثریت آنها در دور اول رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در روز جمعه 8 تیرماه ازآمدن به پای صندوق های رأی دوری و خودداری کنند.

هردو نامزد راه یافته به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده اند؛ سطح کنونی مشارکت عمومی در نظام ما کافی نیست. ما باید تلاش جدی و مستمری برای افزایش مشارکت شهروندان در همه زمینه ها انجام دهیم. این به معنای شناسایی موانعی است که مانع از مشارکت مردم می شود و باید اقداماتی برای رفع آنها انجام دهیم. آنان معتقدند برای رسیدن به این چشم‌انداز، باید عواملی را که منجر به کاهش مشارکت مردمی شده است، بررسی کنیم و فرصت‌هایی را برای مردم ایجاد کنیم که بیشتر در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

باید به این نکته توجه داشت و نسبت به آن دغدغه و نگرانی داشت که چرا باید 60 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکنند، این قابل قبول نیست و قطعا این مهم باید آسیب شناسی شود و بستری را فراهم آورد تا جمهوری اسلامی؛ حقوق افراد را بپذیرد، صدای آنها را هرچند مخالف باشند بشنود، با آنان تعامل داشته باشند و با دقت به دیدگاه های ایشان گوش دهند.

نکته مهم دیگر این که هر دو نامزد ریاست جمهوری در دو مناظره داغ و پرتنش خود در روزهای دوشنبه و سه شنبه( 11 و 12 تیر ماه) همچنین به موضوع تداوم نقض برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط ایالات متحده پرداختند.

پزشکیان راهبردی را با تمرکز بر قدرت داخلی، با تأکید بر تقویت اقتصاد داخلی، رسیدگی به عدم تعادل بانکی و انرژی، و تقویت اجماع ملی ترسیم کرد. و از سوی دیگر وی بر سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی و همسو با منویات رهبر انقلاب اسلامی تأکید نمود. البته این نامزد مورد حمایت از سوی اصلاح طلبان، هدف سیاست خارجی خود را مبتنی بر تقویت روابط با کشورهای جهان قرار داده، و اعلام داشته است از اجرای FATF و برجام دردولتش حمایت خواهدکرد.

جلیلی هم از رویکرد گسترده‌تر سیاست خارجی حمایت و بر منافع مشترک با طیف وسیع‌تری از کشورهای دنیا جهت باز کردن فرصت‌های شایسته برای ایران تاکید کرده است. او متعهد شد با تمرکز بر مقاومت داخلی و استفاده از ابزارهای اقتصادی برای بازدارندگی نهادهای تحریم کننده، با تحریم ها مقابله کند.[1]

درهر صورت دو مناظره برگزار شده  که بیشتر جدال لفظی بود تا تمرکز بر روی برنامه ها و ارائه یک گفت و گوی معقول و منطقی؛ در فضایی که باید به مردم آرامش روانی و سیاسی دهد پایان یافت و حالا این مردم هستند که باید انتخاب کنند پزشکیان یا جلیلی. کدام  برای 4 سال آینده،  رئیس‌جمهور اسلامی ایران عزیز است و می تواند پاسخگوی دغدغه ها، نگرانی ها و برآورده کردن مطالبات به حق مردم در حوزه های اقتصادی، رفاهی، بهداشتی- درمانی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی و بین المللی باشد.

مسلما انتخابات روزجمعه 15 تیر ماه  مهم است و مردم و جامعه به انتخاباتی وارد می شوند که خواهد توانست در آینده کشور اثرگذاری تاریخی داشته باشد و لذا نمی توان نقش پذیری مردم را در این رابطه نادیده گرفت،  و حالا این مردم هستند که باید ایفای نقش نمایند تا مطالباتشان را از نظام اسلامی طلب نمایند و به دنبال احقاق حقوق خود در چارچوب قانون اساسی باشند و از منتخب خود بخواهند؛ مشکلات را به سرعت حل کند،  وضعیت عمومی و اقتصادی کشور در مسیر بهبودی و گشایش قرارگیرد، و تحولات اساسی در کشور حول محور احقاق حقوق مردم و منافع ملی صورت پذیرد.

 

به طور قطع مردم از منتخب خود خواهان محقق شدن موارد زیر هستند:

1-رفع تحریم‌ها و تحریم زدایی، 2-تحقق عملی سرمایه‌گذاری‌های خارجی، 3-عبورازشعارهای بی خاصیت سراب گونه، 4- تعامل با اجماع سازی داخلی، 5-  رفع موانع توسعه روابط (چه داخلی و چه بین المللی)،   6- تقویت اقتصاد ملی و رفع مشکلات اقتصادی و رفاهی و بهداشتی- درمانی مردم، 7- جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و تقویت آن، 8- پرهیز از وادادگی، 9- اصلاح رویه‌های غلط و فرصت‌سوز، 10- پرهیز از دروغ‌های دشمن شادکن، 11- ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و باندی، 12- بهره گیری درست و بجا از نخبگان در اصلاح امور، 13- کتمان و تفسیر وارونه نکردن ازواقعیت ها، 14- نمایش اقتدار ملی و ابهت بین‌المللی، 15- تحول در مدیریت با حفظ چارچوب ها، 16- استحکام پایه‌های  جمهوریت (مردم‌سالاری) و اسلامیت نظام، 17- قطع دست رانتخواران و ویژه خواران، 18- برخورد قاطع با فاسدان و مفسدان در هر رده و مقام و منصب و در هرلباسی، 19- کاهش نرخ تورم، 20- ضرورت عاجل حل مشکل مسکن و اشتغال جوانان و حل مشکل خوردو و دیگری مشکلاتی که مردم را به ستوه آورده و موجب دوری 60 درصد مردم از شرکت ایشان در انتخابات دور اول شده است. 60 درصد مهم است و باید این عدد قابل تأمل و قابل اعتنا آسیب شناسی شود و نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد زیرا شرکت مردم در انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری، از هر منظری که  به آن نگاه کنیم مهم و دارای اهمیت است و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن اهتمام داشته و در بیاناتشان بارها بر نقش و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تأکید داشته و یادآور     شده اند؛

1-حضورمردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمندمی‌کند( 26/03/1400 )

 2-... حضورمردم و مشارکت مردم، نشان‌دهنده‌ اقتدار ملّی است ( 01/01/1400)

3- هرچه صندوق های رأی شلوغ‌تر باشد،گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبارکشور بالا خواهد رفت  ( 14/11/1390 )

4- حضور مردم مانع تعرّض دشمن و برای مصونیّت کشور است ( 05/02/1396 )

5- هر چه می‌توانید تلاش کنید که مشارکت افزایش پیدا کند. (  26/03/1403 )

6- ... حضور مردم و تحقّق مردم‌سالاری؛.... قدرت بازدارندگی کشور را بالا می‌بَرد، امنیّت می‌دهد به کشور، برای کشور آبرو ایجاد می‌کند.» ( 21/02/1400 )

در هر صورت جمعه خواهد آمد و مردم هم پای صندوق ها آرا خواهند آمد و خروجی آن نام هرکدوم از نامزدها باشد، انتخاب مردم است و باید به آن احترام گذاشت و نامزد پیروز را در تحقق وعده هایش مدد و یاری رساند و نامزد پیروز هم یادش باشد به وعده های انتخاباتی خود عمل کند.

 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

1- Zarfam. Soheila. Candidates address decreased voter turnout in first presidential debate before runoff. Translator; Asadollah Afshar. Tehrantimes/ July 2, 2024 - 21:55   

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/96092کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب