درحال بارگذاری

گروه: جهان/ایران شناسه: ۹۵۹۰۶۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۰ : ۲۱ نظم جهانی در یک مارپیچ رو به پایین است نظم جهانی در یک مارپیچ رو به پایین است

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین در مطلبی با عنوان نظم جهانی در یک مارپیچ رو به پایین است، نوشت:

اندیشکده «نشنال اینترست» در یادداشتی به تحلیل چالش‌های بی‌سابقه‌ای که نظام بین‌الملل در حال حاضر با آن روبروست، پرداخته است.

این چالش‌ها شامل فرسایش نظم جهانی لیبرال، رویارویی ناگهانی بین آمریکا و چین، تهدیدات روسیه علیه امنیت اروپا، جنگ غزه و ناتوانی آمریکا از بازدارندگی در برابر افزایش قدرت ایران در غرب آسیا است و این چالش های رو به رشد در حالی است که دیپلماسی تاکنون نتوانسته این تهدیدات پایدار را کاهش دهد.

واشنگتن و پکن در تلاشند تا سال ۲۰۲۴ را بدون تنش‌های قابل توجه به پایان برسانند؛ اما از سال ۲۰۲۵ به بعد، اختلافات مربوط به تایوان ممکن است به رویارویی نظامی منجر شود. چین در حال تقویت توان نظامی خود به‌منظور تسلط بر تایوان است و ایالات متحده با حمایت هر دو حزب، روابط نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خود با تایوان را به شدت تقویت می‌کند.

سیاست «چین واحد» که نیم قرن صلح را در تنگه تایوان را حفظ کرده بود، اکنون به دلیل اقدامات متقابل واشنگتن و پکن با چالش روبروست و درک مشترک از این سیاست در تایوان دیگر معتبر نمی‌باشد.

نظم جهانی در یک مارپیچ رو به پایین است

به طور همزمان، روندهای سیاسی در تایوان از دید چین نگران‌کننده است و ایالات متحده و چین بدون اظهار اراده سیاسی یا استفاده از نبوغ دیپلماتیک برای مصالحه، به سمت رویارویی احتمالی درباره تایوان پیش می‌روند.

ولادیمیر پوتین احتمالا از تسلیم مناطق اشغال‌شده در شرق اوکراین و کریمه خودداری خواهد کرد و هرگونه موفقیت نظامی اوکراین در کریمه ممکن است تمایل او را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی افزایش دهد.

به دلیل فقدان گزینه‌های دیپلماتیک واقع‌بینانه برای پایان دادن به تهاجم روسیه به اوکراین، مسکو به همکاری با چین و دیگران برای تضعیف نظم جهانی ادامه خواهد داد و این مسئله می‌تواند به تشدید بیشتر درگیری ها منجر شود.

در غرب آسیا، راه‌حل «دو کشور» برای مسئله فلسطین به دلیل تمایل حماس به نابودی اسرائیل و عدم انگیزه این رژیم برای مذاکره، بیش از هر زمان دیگری دور از دسترس به نظر می‌رسد. درگیری‌های فلسطینی بدون راه‌حل باقی مانده و عادی‌سازی دیپلماتیک بین اسرائیل و عربستان محتمل نخواهد بود. علاوه براین تنش‌های بین اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به جنگی گسترده‌تر با دخالت آمریکا بیانجامد.

ایالات متحده با تضعیف اتحاد داخلی و نگرانی‌های بین‌المللی درباره افول دائمی خود روبرو است، زیرا که فاقد استراتژی کلان مؤثر و دیپلماسی منسجم برای مقابله با چالش‌های جهانی است. این موضوع می‌تواند آینده نظم بین‌المللی لیبرال و استقلال مردم آمریکا را به خطر بیاندازد.

این وضعیت باعث نگرانی از ضعف در رهبری جهانی و تاثیرگذاری آمریکا شده است. به علت خطرات چشمگیر، روزنامه‌نگاران باید مدعیان ریاست‌جمهوری را متقاعد کنند تا راهبردهای خود برای مقابله با این چالش‌های پیچیده را جدی بگیرند، در حالی که کاندیداها در کمپین‌های خود ممکن است با شعارهای ساده چالش‌ها را سطحی کنند، اما رئیس‌جمهور منتخب ناگزیر است که با این مشکلات درهم‌تنیده روبرو شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/pi/95906کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب